Review Elusion - Singularity

8

Artiest: Elusion

Album: Singularity

Genre: Symphonic Metal

Label: Art Gates Records

"Uitstekend werk van female fronted symphonic metalband van eigen bodem."

Na hun geslaagde EP ‘Desert of Enticement’ (2016) was het uitkijken naar het eerste volwaardig album van deze Belgische symfonische metalband. Na een succesvolle carrière bij Ancient Rites startte gitarist Domingo Smets samen met zangeres Evy Verbruggen dit ambitieuze project. In 2018 toonde het Spaanse label Art Gates Records interesse voor de groep en intussen werd ook een bijkomende gitarist aangetrokken in de persoon van Stijn Van Peborgh. In het segment van female fronted symfonische (gothic) metal is het behoorlijk drummen met toppers zoals Nightwish, Epica en Within Temptation. Maar vanaf de eerste tonen van de intro Choices and Chances wordt duidelijk dat alle ingrediënten aanwezig zijn om mee te draaien in het circuit. Bombastische symfonische arrangementen, koortjes en stevige gitaarriffs worden verpakt in toegankelijke nummers. Uit hun vorig werk weten we nog dat ze graag Oosterse en Keltische klanken gebruiken, vooral door de aanwezigheid van dwarsfluit. Zangeres Evy heeft een kraakheldere stem, die ze soms afwisselt met death voices en wat aarzelende grunts.

Winnaar van The Voice Peter Evrard werd ook bereid gevonden om een duet aan te gaan op Lovelorn. Het recept van veel nummers steunt op een symfonische intro met veel koorgezang, pakkende gitaarriffs en dito gitaarsolo’s en keyboards als progressieve ondersteuning. In Eternity baadt in een rustig en ambient sfeertje met piano, strijkers en klavecimbel, Evy bewijst hier over een zeer uitgebreid stembereik te beschikken, vooral in de hogere regionen.

Zanger Bjorn Strid van Soilwork is een mooie aanvulling bij het Oosters klinkende Reconciliation Of Opposites. Anamnesis bevat dan weer voldoende sfeer- en tempowisselingen om de progressieve fans over de streep te trekken. Het album eindigt met een soort elektronische dance-versie van The Strive. Het origineel heeft een mooie symfonische intro met leuke gitaarriffs, maar dit heeft niet echt een meerwaarde. Dat mag echter de pret niet drukken, want met het album Singularity wordt de groep Elusion op de kaart gezet!

1. Choices And Chances
  2. The Tales That Trees Tell
  3. The Strive