Review Entering Polaris - Godseed

8

Artiest: Entering Polaris

Album: Godseed

Genre: Progressive Metal

Label: Freya Music

'Godseed' is het debuut van Entering Polaris, een nieuw project van Tom ‘Tee’ Tas (ex-Ostrogoth) en drummer Vincent Van Kerckhove. De bedoeling was oorspronkelijk een EP (vandaar de naam Entering Polaris) maar de inspiratie was groot genoeg voor een volledig album. Meer dan groot genoeg zelfs want Tom geraakt ook al zijn componeertalent kwijt in een aantal andere groepen en/of projecten, zoals Thorium, 23 Acez, In Motion en nog enkele andere.

Tom is een beetje een Belgische Ayreon want 'Godseed' wordt ingezongen door een pak gastzangers en dat zijn niet van de minste. Het verschil is dat Tom werkt met een thema per nummer en geen verhaal voor een heel concept. Zo krijg je een verhaal uit de mythologie voor Paradise Reclaimed en een science fiction boek van Arthur C. Clarke voor A Song Of Distant Earth.

De gastmuzikanten zijn Henrik Fevre (Anubis Gate), Björn Strid (Soilwork, The Night Flight Orchestra), Thomas Vikström (Therion), Lance King (Pyramaze), Audrey Dandevile (Irradiance), Georg Neuhauser (Serenity), Arno Menses (Subsignal), Sindre Nedland (In Vain, Funeral), gitarist Dario Frodo (Thorium, ex-Ostrogoth, ...) en gitarist Joris Vandaele. Gregg Rossetti brengt de verrassing met een saxsolo tijdens het nummer Flightless, wat misschien niet door iedereen zal gesmaakt worden.

Laat je niet misleiden of afschrikken door de grunts van Björn Strid tijdens het openingsnummer Nostalgia For Infinity, als je daar geen fan van bent, want dat komt tijdens de rest van het album amper terug. Enkel Sindre Nedland gooit nog eens zijn grunts in het strijdperk. Het gitaarwerk van Tom is subliem en de gastzangers zijn perfect gekozen. Hoogtepunten zijn A Song Of Distant Earth met de zang van Lance King en Paradise Reclaimed met de mooie stem van Serenity zanger Georg Neuhauser en de engelenstem van Audrey Dandevile. Godspeed is een nummer dat je ook terugvindt op de cd van Thorium. Aan jouw de keuze welke versie je verkiest.

'Godseed' is een album vol variatie gaande van progressieve metal tot power metal. Denk aan Iron Maiden, Sonata Arctica, Ayreon, Blind Guardian, ... Het enige minpunt is dat de muziek blijft vasthouden aan cliché's en te weinig durft experimenteren. Toch een aanwinst voor de Belgische metalwereld en daarbuiten.

1. Nostalgia For Infinity
  2. Flightless
  3. It's A Good Day For Burning Witches