Review Epica - The Solace System

9.5
Uw beoordeling: 9.5

Artiest: Epica

Album: The Solace System EP

Genre: Symphonic Metal

Label: Nuclear Blast

In de herfst van vorig jaar brachten de dame en heren van Epica hun zevende langspeler The Holographic Principle uit. Het was meteen een schot in de roos en dat is dan misschien nog wel te zacht uitgedrukt. Epica bewees hiermee dat ze onder de muzikale visie en leiding van Mark Janssen een band zijn die al op wereldtopniveau staan en zelfs nóg verder zullen kunnen evolueren en doorgroeien. In interviews uit die periode lieten Mark, Simone en co. al uitschijnen dat er nog heel wat materiaal uit de opnamesessies noodgedwongen op de plank was blijven liggen. Niet omdat het 'mindere' nummers zouden zijn. Neen, het was ofwel omdat ze niet echt in het geheel van THP pasten en/of anderzijds omdat het album nu toch al aan de maximale capaciteit qua lengte zat. Extra songs konden er simpelweg niet meer bij. Maar hey, dat is een geluk bij een ongeluk voor ons, de fans, want nu worden de nummers dus alsnog uitgebracht op deze EP genaamd The Solace System. Beschouw het dus aub zeker niet als een opvullertje of een tussendoortje of, erger nog, als een marketingzet om nog wat extra items aan de merchandising booth te kunnen verkopen tijdens de concerten van de nu al bijna één jaar durende tournee. Neen, dit zijn zes zalige tracks die iedere fan in huis moet halen gewoonweg en die een verrijking zijn op de toch al sublieme discografie van onze favoriete Kezen.

Het openings- en tevens titelnummer kent u waarschijnlijk al als de single die in juni reeds op ons werd losgelaten, begeleidt door de niet minder dan uitmuntend te noemen geanimeerde videoclip, een meesterwerkje van de hand van Davide Cilloni. Het is een nummer met een fenomenale orchestratie en een zeer catchy refrein. Fight Your Demons ligt qua sfeer heel dicht bij The Edge of the Blade. Eenzelfde ultieme muzikale muilpeer dus. Architect of Light gaat op datzelfde elan verder en moet qua uppercut niet onderdoen voor de vorige twee. Het nummer klinkt op en top vertrouwd Epica met zware riffs, lekkere orchestratie en een geweldige vocale samenwerking tussen Simone en koorgezang.

Alsof er al niet genoeg geheadbangd kon worden wordt er met Wheel of Destiny al helemaal een aanslag op onze nekspieren gepleegd. Alle registers worden opengezet maar bevat ook tragere passages waarin Simones heldere stem ons volledig wegvoert. Immortal Melancholy kennen we uiteraard wel al van The Holographic Principle maar wordt hier in een akoestische versie gebracht die werkelijk bloedmooi is. Decoded Poetry neemt op deze EP de rol van traditionele lange afsluiter aan alhoewel het met z'n zes en een halve minuut naar Epica normen niet eens zo uitzonderlijk lang is. Alle ingrediënten zijn nochtans aanwezig; snelle riffs, grunts afgewisseld met cleane vocalen, full orchestra blasts, een Apotheose met een grote "A"voorwaar.

Op de website van zowel band als label zijn de verschillende verschijningsvormen van de EP terug te vinden. Voor elk wat wils, gelooft u me vrij.  Voor wie om welke onbegrijpelijke reden dan ook The Holographic Principle dan toch nog niet in huis zou hebben is er ook The Ultimate Principle waarin THP en The Solace System samen te vinden zijn. Op 17 oktober speelt Epica in Het Depot in Leuven en op 18 oktober in zaal Trix in Antwerpen. U weet alvast waar u ons kan terugvinden.

1. The Solace System
  2. Fight Your Demons
  3. Architect of Light