Review Eternal Breath - World Of Chaos

8

Artiest: Eternal Breath

Album: World Of Chaos

Genre: Heavy/Thrash Metal

Label: Sliptrick Records

"Put the pedal to the metal, need for speed."

Eternal Breath is moeilijk in een hokje te plaatsen. Zijn deze Belgen nu snoeiharde heavy metal, of is het melodische thrash metal? De band werd opgericht in 1996 door Andy Polfiet & Marino Decaluwé met het doel traditionele en nieuwe stijlen van metal in één geluid te combineren. Duidelijk toch, of niet?

Neen, toch niet, dat moet nog nader verklaard worden. Sinds 1996 bracht de band vier demo’s uit, in 2016 pas het eerste full-length album The Joker. Dit door vele line-up wisselingen doorheen de jaren. Drie jaar later, in mei 2019 zag World Of Chaos het levenslicht.

Dat World Of Chaos is inderdaad een mix van heavy metal en thrash metal. Er wordt stevig van start gegaan met My Redemption. Snelle gitaarriffs, de krachtige stem van Andy en een bonkend drumritme zetten de toon. Never Surrender brengt een Iced Earth vibe met zich mee omdat het iets trager is dan de voorganger, maar ook invloeden van bv. Death Angel of Testament zitten er in verweven. Het nummer Need For Speed is dan weer opnieuw pure thrash metal zoals de titel doet vermoeden. “Put the pedal to the metal, need for speed”, weerklinkt het. Ook Fire lijkt te starten als een Testament nummer, maar dan zonder bulderende stem van Chuck Billy, in de plaats een ijzig hoge Andy Polfiet. Hierna nog een waar thrash metal anthem met “Fight For Metal, loud and proud!”. Je hoort het, veel live potentieel op dit album.

En dan keldert plots het tempo met Follow Your Dreams. Een ballade op een thrash metal plaat? Het verdeelt het album echt in twee, want op Power and Glory weerklinken opnieuw hoge screams en knappe gitaarriffs. Ondertussen zijn we aan nummer 8 belandt en vernieuwend klinkt het nu niet meer. Prima thrash metal met hier en daar nog uitschietende gitaarsolo’s en nog even stevig beuken met Revenge, zo gaat Eternal Breath 2019 in.

1. My Redemption
  2. Never Surrender
  3. Need For Speed