Review An Evening with Knives - Sense of Gravity

8.5

Artiest: An Evening with Knives

Album: Sense of Gravity

Genre: Post-metal/ Stonerrock

Label: Argonauta Records

"Een huwelijk tussen post-metal en stonerrock dat niet zal resulteren in een scheiding"

Eindhoven Rockcity mag weer trots zijn. Een van de interessantste bands uit de stad heeft een vervolg op hun uitstekende eerste plaat Serrated. An Evening with Knives combineert post-metal met stonerrock en streepjes sludge die je meteen bij de keel grijpt en je voor zeven nummers niet meer loslaat.

Al van de eerste zachte noten van opener Sacrifice weet je dat je hier iets speciaals aan het beluisteren bent. De bas van Peer Van Grunsven die erop volgt klinkt dwingend en houdt je bij de les. Ook als de zang van Marco Gelissen inspringt, word je door de intensiteit bijna op de knieën gedwongen. Ook opvolger Escape laat je niet ontsnappen aan diezelfde aanval op je trommelvliezen. Er is iets meer ruimte voor melodie, maar ook hier is het de zang die naar de voorgrond treed. Hier voel je de invloeden van de stoner en sludge het hardste. Als je eerder fan bent van de post-metal, kan je meteen naar laatste nummer Every Ordinary Day gaan. Dit nummer is het zachtste (als dat al mogelijk is) nummer van de plaat en laat daardoor de grip op je keel iets los, zodat je je op het einde kan losrukken.

Maar om daar te geraken moet je nog door de heerlijke kopstoot van Levitate en het geweld van Turn the Page. Beide nummers baden in het gitaarspel van Gelissen en zoeken meer de randen van de stoner en post-metal op, zonder er echt over te gaan. Net als in Sacrifice kiest het drietal om het vijfde nummer On your Own heel traag te beginnen, om dan de kaart van de hardere instrumenten te trekken. In dit nummer ligt de nadruk op de gitaar, bas en drum en minder op het gezang. Zelf hadden we het gevoel dat de heren zich het hardste hebben geamuseerd tijdens het maken van dit nummer, het spelplezier is duidelijk hoorbaar.

Eerste single Endless Night belichaamt eigenlijk perfect waar het album voor staat. Krachtig gezang en een combinatie van instrumenten die perfect op elkaar zijn ingespeeld. Een perfecte combinatie van genres die eigenlijk ver van elkaar liggen, maar toch samenkomen in een typische An Evening with Knives stijl die smaakt naar meer. Ja, wij zijn echt fan.

1. Sacrifice
  2. Escape
  3. Levitate