Review Fallujah - Empyrean

8

Artiest: Fallujah

Album: Empyrean

Genre: Progressive Death Metal

In het Californische Bay Area gevestigde Fallujah is misschien de meest technische en fascinerende band in de extreme metal. Fallujah behoort tot de meest opwindende moderne metalbands van het afgelopen decennium, de band die erin geslaagd is om een meer onderscheidend, eigentijds geluid in hun genre waarin ze operen.

Fallujah wordt vertegenwoordigd door Scott Carstairs (gitaar), Kyle Schaefer (zang), Evan Brewer (basgitaar) en Andrew Bairden op drum. Waarvan Archaeologist frontman Kyle tegenwoordig de vocalen en voormalig The Faceless lid Evan de basgitaar voor hun rekening nemen. De band nam veel van de atmosferische en gepolijste moderne progressieve metal en combineerde ze met deathmetal snelheid en technische details. Op hun nieuwe worp, Empyrean, is er meer plaats voor zang, synths en groove terwijl ze hun kerngeluid niet uit het oog verliezen.

Tien tracks die ons naar de hoogste hemel (empyrean in de oudste kosmologie) brengen. Opener The Bitter Taste of Clarity bouwt op vanuit de stilte om er dan een Fallujah lap op te geven. Wat opvalt, is dat de twee nieuwe leden (Evan en Kyle) zeer uitdrukkelijk aanwezig zijn. Radiant Accension heeft als single de plaat mogen voorafgaan. Direct to the point en in your face. Maar wel met een melodieus refrein en nogal tamelijk toegankelijk. Ook krijgen we hier gastvocalen van Tori Letzler, eveneens te horen op The Void Alone ( Dreamless 2016).

Met Into The Eventide heeft Fallujah hun eigen Bohemian Rhapsody vast. Van filmische fragmenten tot plotselinge stilten die opgevangen worden met koorzang om dan terug met het ruwe metalcore terug naar de oorsprong van de band te gaan. Eden’s Lament zit om dezelfde reden een beetje in hetzelfde schuitje. Duality Of Intent valt dan weer op door zijn twee gitaarsolo’s. Een eerste keer een iets rustiger jazzy-achtige solo en naar het einde toe iets ruiger maar nog steeds melodieuze versie. Celestial Resonance is een volledig instrumentaal nummer en staat misschien nog wel het verst verwijdert van de intentie van Fallujah. Een zeer progressieve track die niet zou misstaan in het postmetal milieu.

Afsluiter Artifacts is met zijn 7.21 min tevens ook het langste nummer van Empyrean, maar daarom zeker niet minder interessant. Fallujah toont zich hier op zijn veelzijdigste kant met stijlen die door elkaar lopen om tot een prachtige afsluiter te komen om dit album af te sluiten. Progressief, extreme metal en melodieus gaan hier hand in hand.

Met Empyrean heeft Fallujah zichzelf opnieuw uitgevonden zonder hun eigenheid te verloochenen. Een elliptische reis die de luisteraars naar een hoger niveau en zeker deuren hebben geopend naar een veelbelovende toekomst.

1. The Bitter Taste Of Clarity
  2. Radiant Ascension
  3. Embrace Oblivion