Review At First - Deadline

8.5

Artiest: At First

Album: Deadline

Genre: Alternatieve metal

Label: Eigen Beheer

"Female Fronted alternatieve metal uit Nederland."

Als het op female fronted bands aankomt dan heeft Nederland duidelijk een voorsprong. Denk maar aan bands zoals After Forever, Delain, The Charm The Fury, Izegrim, Epica, The Gathering…  Volgende in de rij is het uit Breda afkomstige At First. Opgericht in 2015 en na tientallen optredens bracht dit kwartet in 2017 hun eerste EP Dreams Inc uit. Anno 2020 was de tijd rijp voor een full album, Deadline. At First zoekt met hun muziek de grenzen op van de alternatieve rock en metal en laat daarbij horen brede invloeden te hebben. Invloeden die variëren van Halestorm tot Alter Bridge en van Northlane tot Rage Against The Machine.

Come Get Your Entertainment is de titel van het openingsnummer en dat is precies wat we mogen verwachten. Duidelijk beïnvloed door Lzzy Hale en haar kompanen. Frontvrouw Jamie Jochens is duidelijk een bedreven zangeres. Disconnected start iets ruiger om dan terug te vallen op een kalmere passage waardoor de stem van Jamie ook bewijst dat ze in rustiger stukken haar mannetje kan staan. Bij For What It’s Worth zou je denken dat het een semi-ballade is maar na dertig seconden barst alles los zoals we dit kennen van RATM. Dezelfde sfeer alsook agressiviteit in zang.

Na het rustige intermezzo van Sky krijgen we Wanderlust, eveneens rustig opbouwend om daarna los te barsten en terug de rust op te zoeken en weer hevig aan te vangen. Bij Turbulence wanen we ons in een vliegtuig en worden we door Jamie toegesproken als een stewardess. Zoals het bij turbulencie nogal kan daveren en schudden is er in dit nummer, ter vergelijking met de vorig, eerder sprake van chaos. Het rare eendje op dit album. Een track die handelt over het boeddhisme en hindoeïsme, de dood en wedergeboorte, karma en lijden is Samsara (wat overigs Sanskriet is voor in cirkels draaien). Vervang de stem van Jamie door Maynard James Keenan zijn vocalen en je hebt met More een perfecte Tool nummer. Niet dat het per se moet want At First komt hier perfect met weg.

Waarom zou je als band u toespitsen op een enkel genre als we in een muziekgenre zitten die 1001 subgenre heeft. Met We The Future verkent At First de progressieve kant, gecombineerd met wat punk en metalcore gitaarriffs. Afsluiter Change bewandelt dan weer het elektronische pad met de intro. Dit is maar van korte duur. Nog eenmaal trekken ze alle registers open en afwisselend met kalmere passages. Met zijn 10:59 minuten het langste nummer op dit album, bovendien sterk overhellend naar progressieve metal.

At First levert met Deadline een heel bijzondere plaat af waarbij de grenzen van de metal en alternatieve rock worden afgetast. En zou dus menig muziekliefhebber kunnen bekoren.

1. Come get Your Entertainment
  2. Disconnected