Review In Flames - Clayman (20th Anniversary)

7.5

Artiest: In Flames

Album: Clayman (20th Anniversary)

Genre: Melodic Death Metal

"Een ode aan het album dat In Flames op de kaart zette 20 jaar geleden."

Een alternative/melodic death metal band die ondertussen gekend is en de hele wereld al heeft mogen rondtouren bracht dit jaar een heruitgave van een van de albums die hen op te kaart zette. We hebben het hier over niemand minder dan In Flames. Opgericht in 1990 en samen met At the Gates en Dark Tranquillity de oprichters van het genre gekend als Zweedse melodic death metal. De line-up begon met wat sessiemuzikanten (leuk weetje, de Dark Tranquillity zanger was toen de In Flames zanger) en in 1999 was de line-up ietwat stabiel en werd het eerste album uitgebracht. Fast forward naar 2020, twee jaar na het album 'I, The Mask' komt de 20th Anniversary Edition van het Clayman album uit, het album dat hen op de kaart zette.

Het gebeurt al eens dat er tussen het originele album en een heruitgave van dat album amper tot geen verschil te horen is, dit is hier niet het geval. Eerst en vooral werd er samengewerkt met Ted Jensen. Hij is een winnaar van vele grammy awards en heeft ondertussen meer dan 1000 albums van pop en rockartiesten gemasterd. Op ieder gebied is dit album erop vooruit gegaan als we het vergelijken met het originele album. De vocalen en instrumenten klinken veel helderder en de muziek klinkt voller. Samengevat, het oude materiaal is in een nieuw jasje gestoken en er zijn muzikanten te horen die op het originele album niet te horen waren. Het is niet enkel het Clayma album dat een volledige remastered versie gekregen heeft, Only for the Weak, Bullet Ride, Pinball Map zijn ook nog eens opnieuw opgenomen. Een andere leuke toevoeging is Themes and Variations in D-minor. Dit verrassende klassieke nummer is geschreven door Johannes Bergion die ook cello speelt op het album Sounds of a Playground Fading. Het is een mooie ode aan het Clayman album.

Enkele tracks werden al uitgebracht voor het volledige album uitgebracht werd en deze werden op zijn zachtst gezegd niet door iedereen goed onthaald. Bijvoorbeeld het nummer Only for the Weak 2020 Remastered werd wel goed ontvangen terwijl de re-recorded versie niet goed ontvangen werd. Het verschil tussen het origineel en nieuw album is groot en dat valt duidelijk niet bij iedereen in de smaak. Waar we het wel eens over kunnen zijn is dat het album de fans die er al sinds het prille begin bij zijn kan smaken maar dat ook de fans die er sinds de laatste albums bij gekomen zijn niet in de steek gelaten worden.

1. Bullet Ride
  2. Pinball Map
  3. Only For The Weak