Review Gaupa - Myriad

8

Artiest: Gaupa

Album: Myriad

Genre: Stoner/psychedelic rock

Gaupa (Zweeds voor lynx) is een rockband uit Falun, Zweden. Met surrealistische teksten, een energieke zangeres en een geluid van progressieve stonerrock met doom/folk/psychedelische invloeden. In juni 2018 brachten ze hun titeloze debuut-EP uit en sindsdien zijn ze een gevestigde naam de undergroundscène.

In april 2020 volgde hun eerste volledige album Feberdröm uit, wat nog meer aandacht kreeg, zowel van de undergroundscène als van Nuclear Blast Records. Jens Prueter, hoofd van A&R Nuclear Blast Records Europe: "Terwijl de meeste nieuwkomers het moeilijk hadden tijdens de coronapandemie, slaagde Gaupa erin te groeien door kwaliteit. Hun unieke geluid is niet onopgemerkt gebleven en mond-tot-mondreclame verspreidde zich snel. Toen we eenmaal hun livestream-show hadden gezien en enkele videoconferenties hadden gehouden, wisten we dat ze goed zouden passen in een artiestenlijst van Graveyard, Opeth, Earthless en Meshuggah, die enkele van hun favoriete bands leken te zijn".

In 2021 ging Gaupa opnieuw de studio in om het tweede volledige album Myriad op te nemen. Ondertussen is dit album een feit en zijn er al twee singles op de wereld losgelaten, Ra en Diametrical Enchantress. Deze laatste is een echte old school stoner nummer waarbij de stem van frontvrouw Emma Näslund de track de final touch geeft met een stem die zeer dicht aanleunt bij de stem van Björk. Ra is eveneens opgebouwd vanuit de stoner metal maar ditmaal krijgt het psychedelische meer de bovenhand. Het tempo ligt ook serieus wat lager. Nog een lager tempo vinden we terug bij Moloken. Een rustig, bleus getint nummer waarbij de vergelijking met Björk nu helmaal rond is. Sömnen kan ook bij dezelfde categorie gerekend worden maar dan in het Zweeds gezongen.

Elden heeft een trage start maar naarmate het nummer vordert wordt het tempo ook opgedreven. Opener Exoskeleton en My Sister Is A Very Angry Man zijn de stevigere tracks op Myriad. Kick ass van in het begin. Dit zijn van die nummers waar je op een live optreden vanaf de start het publiek voor u kunt winnen. Afsluiter en tevens langste nummer op dit album is Mammon. Een 7:22 minuten lange trip naar normen waarin The Doors ook graag mee speelden. Psychedelisch met invloeden van doom, stoner en misschien ook andere substanties.

Gaupa levert hier een dijk van een plaat en dit is misschien hun ticket naar de grotere podia. Alcatraz 2023 staat alvast in hun kalender.

1. Exoskeleton
  2. Diametrical Enchantress