Review Ghost - Ceremony And Devotion

8.5

Artiest: Ghost

Album: Ceremony And Devotion

Genre: Heavy Metal

Label: Loma Vista Recordings

Voor wie Ghost niet kent zouden we graag een warme oproep doen om onder hun steen vandaan te komen en de ogen te openen voor één van de meest succesvolle bands in de metal scene op dit moment. Ghost is een Zweedse band waarvan lang geen identiteit bekend was. Vorig jaar hebben enkele ex-leden zichzelf en de zanger ontmaskerd. Thobias Forges is vermoedelijk het enige originele lid van Ghost en leidt zijn Nameless Ghouls onder de naam ‘Papa Emeritus’. Dat Ghost een band is met een stevige live reputatie zal de meesten wel bekend zijn. Naast hun muzikale sterke performance hebben ze ook een bepaald showgehalte dat elk optreden de moeite maakt.

Vrij snel, met andere woorden, tijdens het beluisteren van het eerste nummer zijnde Square Hammer valt op dat Ghost live meer metal klinkt dan Ghost in de studio. Er zit iets meer distortion op de gitaren waardoor het geheel iets meer metal klinkt dan we gewoon zijn. Iets opvallend, wat ook enkel live gedaan wordt is het inleiden van Cirice door gebruik te maken van het alom bekende Shine On You Crazy Diamond van Pink Floyd. Ook altijd tijdens Cirice is er het kippenvel moment waarop de muziek wat stilvalt en het publiek uit volle borst meezingt met Papa Emeritus III. Over kippenvelmomenten gesproken, de interactie met het publiek is ook op een mooie manier vastgelegd. Op de juiste momenten wordt het publiek duidelijk hoorbaar en wanneer Papa Emeritus het publiek aanspreekt loopt de koude rilling gewoon over je rug.

Wat ze bij Ghost ook goed kunnen is het samenstellen van een setlist. Als je Ghost kent en live gaat zien wil je toch al hun bekendste nummers horen. We hebben het dan uiteraard over nummers als Cirice, Ritual, Monstrance Clock, Year Zero, He Is,… De setlist bestaat dan ook uit een oplijsting van hun sterkste nummers. En dan de bonus: aangezien Ghost zo een sterke live performance brengt klinken alle nummers zeker zo goed, en volgens sommigen zelfs beter, dan de studioversies.

Dit album is misschien wel het ultieme bewijs dat Ghost ook zonder de opmerkelijke verschijning op het podium weet te overtuigen. Voor iedereen die Ghost live aan het werk heeft mogen zien tijdens hun tournee is dit album een prachtig aandenken. Voor iedereen die geen tickets kon bemachtigen is dit album misschien een steek in het hart, want het bevestigd nogmaals de kunde van Ghost als live band.

1. Square Hammer
  2. From The Pinnacle To The Pit
  3. Con Clavi Con Dio