Review Godsmack - When Legends Rise

6
Uw beoordeling: 6

Artiest: Godsmack

Album: When Legends Rise

Genre: Hard Rock / Metal

Label: Spinefarm Record

Het zevende album van deze Amerikaanse formatie uit Massachusetts is een beetje anders dan wat we van deze jongens voorheen gewoon zijn. Het feit dat zij het laatste jaar vooral bezig waren met geruchten te ontkrachten over een nakende split, drukt duidelijk een stempel op dit nieuwe schijfje. Wanneer ik de tracklist bekijk, geeft het echt wel een beeld van de periode en de daarmee gepaarde emoties die de groep ongetwijfeld de laatste jaren doorworstelde! In een interview verklaarde Sully dat hij de laatste jaren had af te rekenen met negatieve mensen en zaken en dat hij op dit album hiervan definitief afscheid neemt.

Wie ooit Godsmack live aan het werk zag, weet dat founding father Sully Erna een begenadigd percussionist is. Het mag dan ook niet verrassen dat het nieuwe album begint met een heerlijk (kort) stukje percussie  als intro van When Legends Rise, tevens de titeltrack! Een typisch opzwepende Godsmacktrack! Unforgettable zal live ongetwijfeld uitgroeien tot een meezinger, maar op plaat komen de riffs er net iets te licht uit en met Under Your Scars staat er zowaar een ballad-achtig nummer op, compleet met piano en violen. Gedurfd is het minste dat je hierover kan zeggen.

Het album overall, is zeker niet slecht (het is ook niet hun beste werk), maar zal door de band ongetwijfeld bestempeld worden als “een album dat de band moest  maken”. Laten we zeggen dat het een gedurfd album is, waar stevige tracks worden afgewisseld met net iets te pop/rock achtige tracks. Godsmack verkent een andere kant van hun muzikale spectrum, waar sommige tracks live ongetwijfeld hun mannetje zullen staan. Give it a try and let us know what you think of it!

1. When Legends Rise
  2. Bulletproof
  3. Every Part of Me