Review Gorod - Aethra

8

Artiest: Gorod

Album: Aethra

Genre: Technical Death Metal

Label: Overpowered Records

"Geen makkelijk te kauwen brok muziek, maar die loont wel de moeite eens verteerd!"

Het Franse Gorod bracht in 2018 Aethra uit, hun zesde langspeler tot op heden. Frankrijk en technische deathmetalbands, het lijkt samen te gaan. We denken spontaan aan Gojira maar ook Gorod behoort tot dit lijstje. Deze mannen zijn dan ook heel goed ingespeeld, hun zesde plaat en tournees samen met o.a. Morbid Angel, Obscura, The Faceless, Cattle Decapitation, Immolation, Job For A Cowboy en ga zo maar verder. Benieuwd hoe dit Aethra geworden is!

Zoals het genre al doet vermoeden, krijgen we hier deathmetal te horen met grote diepgang. De term ‘technical death metal’ wordt gekenmerkt door loeiharde muziek met veel tempowisselingen en knappe stukken gitaarwerk. Denk dus niet alleen aan Gojira maar ook bv. Meshuggah. Geen makkelijk te kauwen brok muziek dus.

Al bij het eerste nummer Wolfsmond horen we de complexiteit binnen hun muziek. Het lijkt met momenten alsof je naar drie verschillende nummers hebt geluisterd, en dat pas op de eerste track van het album. Meer verfijnd gitaargeweld op Bekhten’s Curse. Ook de aandacht voor de gutturale grunts van de heer Julien ‘Nutz’ Deyres, zijn stem past perfect binnen deze complexe muziek. Het lijkt trager te gaan met de titeltrack, tot hij zijn keelgat open zet.

De uniekheid vervaagt wel een beetje naarmate het album vordert. De drumpartijen uit Hina schieten er nog even bovenuit, het complexe Chandra And The Maiden is een waar genoegen te aanhoren en het gewoonweg brute  Goddess Of Dirt laat de band van z’n zwaarste kant horen. Er wordt zelfs even geflirt met progressive op Inexorable en een spotlight op de cleane gitaarsolo op A Light Unseen sluit het album af.

Zoals we al aanhaalden, geen makkelijk te kauwen brok muziek, maar die loont wel de moeite eens verteerd!

1. Wolfsmond
  2. Bekhten’s Curse