Review Gotthard - #13

7
Uw beoordeling: 7

Artiest: Gotthard

Album: #13

Genre: Hard Rock

"Het 13de studioalbum, 13 nieuwe tracks, gereleaset op vrijdag de 13de, het kan allemaal niet symbolischer."

Gotthard is zowat de meest succesvolle Zwitserse hardrockband van de laatste 20 jaren. Twee jaar geleden brachten ze nog hun tweede akoestische album uit, Defrosted 2, maar ze vonden dat het tijd was om weer een full-head-on rock album te schrijven. Veel tijd in het zoeken naar een gepaste albumtitel hebben de heren blijkbaar niet gedaan, want #13 spreekt me dunkt voor zichzelf. Het 13de studioalbum, 13 nieuwe tracks, gereleaset op vrijdag de 13de, het kan allemaal niet symbolischer. Het is ook de vierde langspeler met Nic Maeder op zang, die in 2011 de onfortuinlijk en veel te vroeg van ons heen gegane Steve Lee verving.

Binnenkomer Bad News laat al onmiddellijk blijken dat deze oude rockers niet in kracht hebben ingeboet. Het is een nummer dat live ongetwijfeld gaat inslaan als een bom. Wij zien deze zomer veel handjes in de lucht en iedereen massaal “Bad News” roepen! Dit nummer werd trouwens geschreven samen met Eric Bazilian (multigetalenteerde muzikant bij The Hooters, maar misschien wel beter bekend als schrijver van Joan Osborne’s One of Us).

Missteria is de vooruitgeschoven single, uitgebracht in januari en die hebben jullie uiteraard al kunnen beluisteren. Dit nummer werd meegeschreven door Francis Rossi van het legendarische Status Quo. Het is een nummer geworden met duidelijke oosterse invloeden en de bijbehorende clip deed ook heel wat stof opwaaien. 10000 Faces en Every Time I die zijn ook uitstekend singlemateriaal. Zij zullen ongetwijfeld extra goed  uit de verf komen wanneer zij live gebracht worden!

Covers zijn ondertussen bijna een Gotthard traditie geworden. Denk maar aan steengoede versies van bv. Hush en Come Together. Dit keer kiezen zij ietwat verrassend  voor SOS van ABBA. Het is misschien iets trager dan het origineel, maar zoveel voller van sound, echt wel geslaagd! In Another Last Last Time hoor ik veel vocale referenties naar de Beatles.

Vanaf dan lijkt het even een conceptalbum te worden. Het lijkt wel alsof iemand dringend nood had aan het uitschrijven van zijn huwelijksfeest. Te beginnen met Save The Date en dan logisch gevolgd door Marry Me. Een ballad pur sang dat eerlijk gezegd niet aan mij besteed is, maar koppels die samen Gotthard fans zijn, gaan hiervan alvast smullen, me dunkt! De rest van de tracks leest een beetje als een kroniek van een uitstervende relatie, waar achteraf iemand spijt van had. Man on a Mission, No Time To Cry, I can Say I’m Sorry en tot slot Rescue me. Gotthard overgoot dit bij wijlen met een sausje dat een beetje doet denken aan Queen (maar dan van iets mindere kwaliteit).  Soit, we vergeven hen dit laatste kwartiertje, vooral omdat het eerste half uur zo goed was!

Tot slot nog dit: door de coronacrisis zijn verschillende bands genoodzaakt om hun releaseshow uit te stellen. Veel bands verkiezen hier origineel mee om te gaan (denk aan de livestream van Fleddy Melculy). Ook Gotthard deed iets soortgelijks. Bekijk het hier, het is best geestig!

1. Bad News
2. Every time I Die
3. Missteria