Review Graham Bonnet Band - Meanwhile Back In The Garage

8

Artiest: Graham Bonnet Band

Album: Meanwhile, Back In The Garage

Genre: Hard Rock

Label: Frontiers Music

“I was born like this, I had no choice. I was born with the gift of a golden voice”. Vergeeft u mij aub, lieve lezer, dat ik even leentje-buur ben gaan spelen bij de Heer L. Cohen, want hoewel deze brave mens hiermee licht ironisch naar zichzelf wees, mag de benaming van “the golden voice” zonder overdrijven richting Graham Bonnet gegooid worden. Eénenzeventig (!!!) verjaardagskaarsjes mocht deze zanger zo rond de vorige kerstperiode maar liefst uitblazen. En nog blijft de man doorgaan alsof hij vastbesloten is zijn rechtmatige plaats in de muziekgeschiedenis (alsnog) op te eisen. Ik zou liegen moest ik beweren dat er nog sleet op zijn stembanden zit maar wat Bonnet er op deze leeftijd nog uitkrijgt, daar zou menig jonge(re) zanger stikjaloers op zijn.

En hij lijkt zich de laatste jaren ook bijzonder goed te amuseren met zijn status van classic rock zanger. Niet enkel werden de plooien met één van zijn vroegere broodheren gladgestreken en doet hij dus weer mee met Michael Schenker, met zijn eigen Graham Bonnet Band is hij de laatste jaren ook bijzonder goed op dreef. De band tourt volop en lanceert nu met Meanwhile, Back in the Garage ook hun tweede studioalbum na The Book (2016). De enige stabiliteit binnen de GBB blijken trouwens Mr. Graham zelve en de bevallige bassiste/manager Beth-Ami Heavenstone te zijn. Voor de rest is het een komen en gaan van (sessie)muzikanten dus in dat opzicht doet Bonnet zijn muzikale verleden alle eer aan.

Meanwhile, Back in the Garage dus. Beter gekozen had de titel niet kunnen zijn want het album klinkt inderdaad als een stel vrolijke muzikale veteranen die in de garage hun instrumenten inplugden en volop gingen voor plezier maken. Muzikaal zit het resultaat ergens tussen hardrock en heavy metal in met hier en daar ook wat ruimte voor power metal invloeden. We kunnen en mogen ook vergelijken met zijn vroegere bands en dan moeten we vaststellen dat dit nog het meest in de richting van Alcatrazz gaat. Voor de piepjonge lezers, dat was de band die Graham begin jaren tachtig oprichtte waarin hij zowel Yngwie Malmsteen als Steve Vai telkens voor één album als axe-man en cowriter in zijn gelederen had.

De songs op Meanwhile … denderen vlot vooruit en hebben genoeg melodische weerhaakjes om zich in uw gehoorkanaal vast te bijten. Spetterend gitaarwerk wordt verzorgd door Joey Tafolla, die ondertussen alweer vervangen werd door ene Kurt James (die ook op dit album al een aantal gitaarpartijen voor zich nam) en we hopen enkel dat James die energie ook live zal kunnen overbrengen. Zoals gezegd, Graham Bonnett kan nog een fameuze keel openzetten. Enkel wanneer hij heel hoog wil gaan, horen we dat zijn stem hier duidelijk al wat meer moeite mee heeft. Maar hij kan ook nog verrassend uit de hoek komen, zoals met zijn hakkerige zanglijn in Heading Toward The Light.

Ik vind deze MBITG echt wel een bijzonder aangenaam plaatje en hoop dat Graham Bonnet nog lang, zeer lang mag doen wat hij graag doet en goed kan, simpelweg leuke rockmuziek maken. Meer hoeft dat toch niet te zijn om nog lang en gelukkig te leven?

1. Meanwhile, Back In The Garage
  2. The Hotel
  3. Livin' In Suspicion