Review The Great Discord - The Rabbit Hole

7.5

Artiest: The Great Discord

Album: The Rabbit Hole

Genre: Death-pop

Label: The Sign Records

The Great Discord, ontstaan in 2013 in Zweden, beschrijven is een moeilijke opgave. De band lijkt in zoveel genres thuis dat er moeilijk een label op te kleven is. Theatraal, progressief, poppy met momenten, duister in andere opzichten. Volledig zichzelf zijnde en nergens een weerspiegeling van. Laten we hun nieuw album The Rabbit Hole onder de loep nemen.

The Rabbit Hole is een duidelijke verwijzing naar het verhaal van Alice In Wonderland. Alice valt letterlijk een konijnenhol in en komt in een bizarre andere wereld terecht. Val met de band mee die pijp in en laat je leiden naar die andere wereld, dat dankzij de muziek van The Great Discord heel goed weergegeven wordt. We duiken even de biografie van de band in en ontdekken dat frontvrouw Fia Kempe op dit album een alter ego genaamd IRE neerzet, een sinister en gevaarlijk wezen die als een gids je meeneemt doorheen de nummers. En dat doet ze fantastisch. Als een echt conceptalbum lijkt er zich een verhaal af te spelen, daar horen de nodige intro’s, interludes en outro’s ook bij. Zo start het album met een haast magisch klinkend Dinman en gaat het rustig over in het melodieuze, rustige Noire, waar IRE je verwelkomt. Dromerig, atmosferisch, zo kan je dit nummer en het album in het geheel beschrijven. Maar ook de nodige uithalen worden gegeven, Gadget ramt er op los en Fia schiet uit op songs als Darkest Day, Tell Tale Heart en The Red Rabbit. Wat een geweldige melodieën hebben die twee laatstgenoemde nummers. Neon Dreaming slaat je met verstomming, een interlude waarin Fia (of IRE) je betovert en zeemzoet doet wegdromen, gevolgd door het instrumentale Downfall. Zo kom je bijna aan het einde van de trip, met nog als opmerkelijkheid de gitaarsolo van Mark Holcomb van Periphery als gastbijdrage.

The Rabbit Hole is een speciaal album, waar je kop noch staart aan krijgt. Laat net dat zo aanlokkelijk klinken. Klaar om je in deze bizarre wereld te laten leiden op een ware trip?

1. Dimman
2. Noire