Review The Halo Effect - Days Of The Lost

8.5

Artiest: The Halo Effect

Album: Days Of The Lost

Genre: Melodic Death Metal

Label: Nuclear Blast Records

"In 2021 kregen we de verrassing dat In Flames influenced muziek uitgebracht zou worden door oude bekenden. In 2022 was het eindelijk zover!"

Wie fan is van de alombekende Jesper Strömblad, voormalig gitarist bij de Zweedse band In Flames, sprong in 2017 wellicht een gat in de lucht toen hij aankondigde dat hij opnieuw muziek ging maken met een nieuwe band genaamd Cyhra. Wie fan is van Jesper Strömblad en In Flames sprong wellicht nog een groter gat in de lucht toen bekend werd dat hij met maar liefst vijf voormalige In Flames bandleden aan de slag was in de studio om een kersvers album uit te brengen in 2022.

Het album Days Of The Lost is een album waar je de gedrevenheid, energie en ervaring van de bandleden kan op voelen. Het hele album ademt stevige energie uit, van de knallende drums en ritmische bas-sounds tot de prachtige gitaarsolo's en meeslepende riffs die gespeeld worden doorheen elk nummertje. Ook is er afwisseling tussen growling en clean vocals aanwezig door niemand minder dan Dark Tranquillity (en ex-In Flames) zanger Mikael Stanne, hoewel het daar wat aan variatie mist naar mijn smaak.

Elk nummertje heeft zijn eigen karakter en snelheid, alle instrumenten zijn prachtig op elkaar afgestemd. Prachtig vind ik om je even te proberen concentreren op de instrumenten terwijl Mikael Stanne stevig brult tijdens refreinen en strofes en heel complex instrumentaal werk te horen die de hele sfeer wel maakt van het album. Stanne's zang is perfect op het album, maar mocht naar mijn smaak nog net iets donkerder of krachtiger op de juiste momenten.

De clean vocals die eerder vermeld werden komen voor op twee nummers, namelijk In Broken Trust en Truth Worth Lying For. Daartussen komt Gateways, een liedje dat de rustige toon van In Broken Trust prachtig verder zet met een mooie intro om dan volledig terug te komen met knallende gitaren en vocals. Zalig hoe de band op deze manier de energie terug kan pompen in het album om na enkele nummers met de stevige knaller The Most Alone te eindigen.

Het is een album waar je echt volledig bij kan meeswingen met de de meeslepende muziek en helemaal kan genieten van het knap staaltje metal dat deze nieuw gevormde band heeft afgeleverd.

1. Shadowminds
  2. Days Of The Lost