Review Hvalross - Cold Dark Rain

Uw beoordeling: 7

Artiest: Hvalross

Album: Cold Dark Rain

Genre: Hardrock/Stoner

Label: Eigen beheer

"Hvalross, heavy metal met een snuifje stoner"

Hvalross (Noors voor Walrus) is een hard rockende band uit het zuiden van Nederland met leden uit Eindhoven en Roosendaal. De vier leden (Gerben Van Oosterhout – vocals, Barry Veeke – gitaar, Maarten Vermeulen – bas en Tristian de Rijk – drum) van Hvalross spelen al sinds ze tieners zijn in punk, metal en (prog)rock bands zoals The Lower Lifeforms, Positive Hate, Oker en The Astral Travellers. In de laatste band speelden ze ook samen totdat die stopte in 2014. Na ruim drie jaar, in de lente van 2018 besloten de vier dat het weer tijd was om de instrumenten op te pakken en de krachten te bundelen om weer toffe muziek maken!

De hernieuwde energie leidde al snel tot nieuwe nummers, die een mix vormen van stoner, hard rock en metal. De band nam wat demo’s op zodat ze het podium weer op konden om hun hard rockende energie te kunnen kanaliseren en delen. 2019 bleek een jaar waarin de band serieus veel optrad voor een band zonder album. Ze speelden door heel Nederland en deden een aantal shows in België. Dit gaf de band de kans om hun muziek en performance nog verder te ontwikkelen en perfectioneren. Met deze ervaring begon de band aan het eind van 2019 met de voorbereidingen voor de opnames van hun debuut album: Cold Dark Rain. Dit album werd in 2020 opgenomen en rond kerst 2020 kwam het album ook uit op vinyl, een gelimiteerde oplage op Cold Dark Rain gekleurd vinyl!

Cold Dark Rain telt negen tracks en is heavy metal in zijn pure vorm zoals we die ook tegenkwamen in de hoogdagen van de NWOBHM. Maar dan een beetje geüpdate met invloeden van stoner. Bovendien brengt Hvalross dit album uit in eigen beheer. Evenals de videoclip die hoort bij Death From Above (tevens eerste nummer op het album). Een zwart-wit video die als thema oorlog heeft en blijkbaar een beetje het thema va het album is. Zowel bij het eerste nummer als bij het volgende Trenchfeet zijn die NWOBHM invloeden duidelijk aanwezig (denk maar aan het vroegere werk van Iron Maiden ).

Finally Repent laat het tempo een beetje zakken en is een stevige rocksong zoals we die ook kennen van bands als Creed. Wat wel opvalt, is dat de stem van Gerben een beetje zwak overkomt tegenover de muziek. Op I Shot My Best Friend is dit stemprobleem al een stuk beter. Een stevige catchy track die bovendien nog geen drie minuten duurt en zo ideaal als single zou kunnen gebruikt worden. Oblivion en The Owl stromen een beetje op die zelfde golf die bij I Shot My Best Friend was gecreëerd. As I Am is blijkbaar de track waar het geweer van schouder wordt gelegd. Het stonerelement treedt iets meer naar de voorgrond en de stijl wordt iets progressiever. Iets wat bij Playing The Big Game nog meer aanwezig is. Tempowisselingen die dan terugvallen naar pure hardrock en andersom. Om dan te eindigen in schoonheid met Geryon. Pure desertrock zoals we die ook kennen van Kyuss.

Blijkbaar hebben de gasten van Hvalross een inloopperiode nodig. Een beetje zwak begin van het album maar naarmate de nummers vorderden sterker en sterker voor de dag komend. Puur muzikaal is er deze anciens niet te verwijten maar vocaal heb ik toch een beetje mijn bedenkingen. Als pure stoner- en prog liefhebber zou ik zeggen: focus jullie meer op het tweede deel van jullie album, maar ja wie ben ik.

1. Death From Above
  2. Trenchfeet
  3. Finally Repent