Review For I Am King - The Crown

7.5

Artiest: For I Am King

Album: The Crown

Genre: Melodic Death Metal

Label: Prime Collective

"Metalcore en Melodic Death Metal in harmonie."

De melodic deathmetal sensatie uit Nederland blaast dit jaar tien kaarsjes uit. Na de succesvolle albums 'Daemons' (2016) en 'I' (2018) en te hebben gespeeld op festivals zoals Jera On Air, Metaldays, Wacken Open Air en Full Force, komt het vijftal met een nieuw album genaamd 'The Crown'. For I Am King is gekend voor hun moderne en complexe maar melodieuze deathmetal met een snuifje metalcore gedreven door de aggresieve vocals van de gekende Alma Alizadeh.

Het nieuwe album is een wilde rollercoaster van 36 minuten die je onderbuik doet kriebelen naar meer. Ze hebben duidelijk geen tijd verspeeld aan intermezzo’s maar straight in your face metal. De opener start opbouwend die vervolgens als een bom inslaat met melodieuze riffs, stevig drumwerk en furieuze vocalen die heel opzwepend werken. Avarice en Liars hun steunpilaren zijn gebouwd op moderne metalcore met een vleugje djent. Terwijl de overige tracks zich meer focussen op melodic deathmetal. Bijvoorbeeld bij de track Trojans die overladen is met synths, melodieuze riffs en het strakke drumwerk dat samen een sterke technische feeling geeft. Bij Pariah hebben we John Henry van Darkest Hour als gasartiest wat zorgt voor een harmonieuze samenwerking van metalcore en melodic deathmetal. Bij de track Bloodline krijgen we dan een eigen versie van een ballade. Dit zorgt voor variatie en dat het album zeker geen afkooksel is van de vorige albums maar een album met de gekende For I Am King sound.

For I Am King brengt met 'The Crown' een solide plaat met hun gekende sound maar toch niet het zoveelste album dat hetzelfde klinkt. Ze zijn ondertussen zeker geen groentjes meer maar een band die steeds de lat voor zichzelf hoger wilt en weet te leggen. Voor wie geen genoeg kan krijgen van dit album kunnen ze live aan het werk zien op Warzone Metalfest aanstaande zaterdag.

1. Avarice
  2. Liars
  3. Trojans