Review Iced Earth - Incorruptible

9

Artiest: Iced Earth

Album: Incorruptible

Genre: Power Metal

Label: Century Media Records

Iced Earth een legend noemen zou misschien wel eens een understatement kunnen zijn. Al sinds het debuutalbum Iced Earth uit 1990 trakteert dit gezelschap uit Tampa, Florida ons met de nodige consistentie op kwaliteitsvolle albums met hun heerlijke mix van power en thrash metal. Dat is op Incorruptible, hun twaalfde studio album ondertussen, niet anders. Het album trekt de kwalitatieve lijn die al hooggespannen staat sinds voorgangers Dystopia (2011) en Plagues of Babylon (2014) gewoon verder. Voor de opnames werd er gekozen voor de nieuwe Independence Hall studio in Indiana, de nieuwe thuishaven van Iced Earth opperhoofd Jon Schaffer. Schaffer is gewoontegetrouw ook de belangrijkste songleverancier van het album geworden, her en der bijgestaan door zanger Stu Block voor een deel van de lyrics en bassist Luke Appleton. Hij nam tevens plaats in de producers stoel want als er iemand weet hoe het geluid van Iced Earth moet klinken is het Schaffer zelf wel. De albumtitel is niet politiek geïnspireerd (om zijn woede en frustraties kwijt te kunnen heeft Schaffer sinds enige tijd zijn zijproject Sons of Liberty) maar mogen we in het Nederlands gerust als Onkreukbaar vertalen.

De intro van Great Heathen Army bestaat uit bombastische drums en koorgezang maar pas wanneer Block na dik anderhalve minuut een oerkreet uitslaat wordt er echt afgetrapt en vliegt de power der metal je met speed rond de oren. Dreigender en spannender gaat het er aan toe in het piratenepos Black Flag. Raven Wing gaat meer de kant op van een power ballad, steunend op een zware riff en krachtige vocalen. Midweegs wordt er overgegaan op akoestische gitaren + strings en mooi solowerk. Ook The Veil is zo'n lekkere epische power ballad zoals Schaffer ze schijnbaar moeiteloos uit zijn gitaar schudt. De power metal had tot hier toe de overmacht maar Seven Headed Whore (probeert u zich het fenomeen ook eens visueel voor te stellen) is regelrechte speed/thrash en het meest ruige nummer van de plaat. In The Relic (part I) gaat Iced Earth op een queeste vol gevaar en avontuur. Of er ook ergens een ring gevonden wordt laat ik volledig aan uw eigen verbeelding over. Ghost Dance (Awaken the Ancestors) is een instrumentaal nummer met perfect samenspelende twin guitars, een machtige solo maar vooral een hoofdrol voor drummer Brent Smedley. Het beste wordt echter voor het laatste gereserveerd in de geweldige, epische afsluiter Clear The Way (December 13th, 1862) met een opeenvolging van geweldige, melodische riffs en sterke zang van Block.

Met Incorruptible is Iced Earth er deze keer in geslaagd om, beter dan op welke voorganger dan ook, hun oersterke livegeluid ook op plaat te benaderen. Ik durf daarom het album toch dichter bij de jaren '90 klassiekers als Burnt Offerings en Dark Saga te plaatsen dan de meeste van hun andere albums uit het voorbije decennium. Zolang het heilige vuur brandende is wil Schaffer blijven doorgaan met Iced Earth. Wat ons betreft is dat vuur nog steed hoogvlammend en mag dat ook nog enige tijd zo blijven aub.

1. Great Heathen Army
  2. Black Flag
  3. Raven Wing