Review Inter Arma - Garbers Days Revisited

8

Artiest: Inter Arma

Album: Garbers days Revisited

Genre: Post/Sludge metal

Label: Relapse records

"In tijden van oorlog laat Inter Arma een coveralbum op de wereld los."

Iets meer dan een jaar geleden bracht de Amerikaanse sludge/post/deathmetal band Inter Arma (Latijn voor “In tijden van oorlog") nog maar hun zeer goed ontvangen album Sulphur English uit en anno 2020 zijn deze heren hier terug met een nieuwe plaat. Weliswaar geen nieuw materiaal maar covers van songs die Inter Arma heeft opgenomen tijdens hun Sulfur English tournee. Garbers Days Revisted is de naam van dit allegaartje van covers van bands uit de meest uiteenlopende genres. Dit is trouwens de naam van de voormalige oefenruimte van de band. “Covers zijn sinds het ontstaan van Inter Arma een integraal onderdeel van de band en sommige tracks op Garbers Days Revisited hebben een directe verbinding met het originele, andere hebben een totaal andere uitvalbasis, een beetje obscuur zelfs”, aldus TJ Childers (drummer).

Opener Scarecrow is zo een nummer waar er heel veel van de originele versie van Ministry, maar dan iets heviger. Volgende is Southern Man van Neil Young aan de beurt. Nu ben ik zelf niet zo een Neil Young fan maar wat dit kwintet met dit nummer aangevangen hebben is fantastisch. Een sludge/postmetal versie die bovendien ruim een halve minuut langer duurt dan het originele. Hard Times van Cro Mags is de volgende en hoewel dit nummer niet ver verwijderd is van het oorspronkelijke, ben ik meer te vinden voor deze versie.

Blijkbaar hebben deze gasten uit Richmond een beetje een voorliefde voor Industrial metal, want hier volgt March Of The Pigs van Nine Inch Nails. Veel Industrial is er echter niet meer in te herkennen. Waar doorheen het volledige album de stem van Mike Paparo duidelijk en schreeuwend overkomt, schreeuwt dit nummer om vocalen te hebben zoals Mike. Van The Girl Who Lives On Heaven Hill van Husker Du is geen spaander heel gelaten. Misschien in de verte nog de tekst van het refrein. Op naar een potje blackmetal met In League With Satan van Venom. Deze track is bijna niet veranderd, tot vocalen toe. Enkel een zwaardere baslijn, die het geheel wat moderniseert. Een beetje zwaardere gitaren en dat volstond voor Runnin’ Down A Dream van Tom Petty & The Heartbreakers. Eindigen doen we met Purple Rain van Prince. Gelukkig is deze brave mens al overleden want hij haatte het blijkbaar dat bands zijn muziek coverden. Maar had hij nog geleefd dan zou hij (en dat weet ik zeker) met de tranen in zijn ogen gestaan hebben. Opgenomen in één take, zonder aanpassingen. Eerlijk en eenvoudig.

Inter Arma is erin geslaagd om een mooi tussendoortje te brengen met covers uit uiteenlopende genres. Schandalig voor de een, majestueus voor de ander. Meningen verschillen maar wat deze band met sommige tracks aangevangen heeft is soms beter dan het origineel, of misschien jonger en obscuurder.

1. Scarecrow
  2. Southern Man
  3. Hard Timesd