Review Irist - Order of the Mind

8

Artiest: Irist

Album: Order of the Mind

Genre: Technical Death Metal

"Alle ruimte op het album wordt optimaal benut. Er staat als het ware geen noot teveel of te weinig op"

Kent u, naast Sepultura, nog een andere metalband uit Zuid-Amerika? Enkelen onder jullie zullen nu ongetwijfeld volmondig ja knikken en mij ongevraagd een hele lijst met hun favoriete ruige latino helden toesturen maar de meesten zullen, net als wij, toch eens heel diep moeten nadenken om er een tweede naam bij te zetten. Nochtans is metal mega populair op het Zuid-Amerikaanse continent en krioelt het er van de bands. De oceaan blijkt echter vaak net iets te groot om hen ook bij ons enige naambekendheid of roem te kunnen brengen. Op een bepaalde manier scheidt dat wel het kaf van het koren want de bands die het dan ook in de Westerse wereld kunnen maken hebben zich sowieso al voldoende van de massa kunnen onderscheiden.

Misschien kunnen we Irist binnenkort ook wel bij het koren rekenen? Aan de ambitie van de vijf heren zal het in elk geval niet liggen moest dat niet zo zijn. Afkomstig uit Chili, Argentinië, Brazilië en de VS werd Atlanta, Georgia als uitvalsbasis gekozen. Stap twee, Nuclear Blast A&R man Monte Connor van je kunnen overtuigen en hem er op zijn beurt de band van laten overtuigen om die onnozele groepsnaam Toro in te ruilen voor het veel internationaler en moderner klinkende Irist. Stap drie, twee jaar aan je songs werken, schaven, zwoegen en zweten om er vervolgens mee naar een studio in het VK te trekken om alles op te nemen onder de vakkundige leiding van Lewis Johns. En zo ben je klaar om de wereld te veroveren.

Dit debuutalbum, Order of the Mind, is een gebald werkstukje geworden. Tien nummers verspreid over veertig minuten. Dat zorgt ervoor dat alle ruimte op het album optimaal benut wordt. Er staat als het ware geen noot teveel of te weinig op. Indien u vanaf het moment dat de eerste tonen van Eons door de boxen knallen ook spontaan aan Gojira, Mastodon en Baroness begint te denken, is dat niet erg, dat hadden wij namelijk ook. U weet dan ook direct dat u Irist zonder schaamte in het vakje post-groove metal kan onderbrengen en laat dat nu net één van onze favoriete vakjes zijn. Zanger Rodrigo Carvalho’s zangstijl ligt dus dicht bij die van Monsieur Joe Duplantier. Wanneer ze de cleane samenzang laten primeren zoals op Severed leunt men dichter tegen Mastodon aan of zelfs Alice In Chains zoals u op Harvest zal kunnen horen. Voornamelijk in hun in- en outro’s horen wij dan toch die Baroness invloeden. Check de outro van Creation maar eens, het had bijna een track op zich kunnen zijn.

De invloed van de Braziliaanse grootmeesters laat zich horen in de verbrijzelende riff van datzelfde Creation. En zo laat het album op vele plekken wel horen waar de mosterd werd gehaald maar is er nergens sprake van absolute rip-off.

Qua debuutalbum is Order of the Mind direct een stevige peer op onze muilen. De veertig minuten zijn gepasseerd voor je er erg in hebt en we drukken met plezier op de repeat knop. Is dit een band met potentieel? Natuurlijk! Ze zijn nog een beetje zoekende naar hun volledig unieke en eigen recept maar daar komen ze wel.

In principe zou de band nu in onze contreien aan het touren moeten zijn maar één of ander debiel virus heeft roeten in dat eten gestrooid. Hopelijk leidt ui- niet tot afstel.

1. Eons
  2. Burning Sage