Review J. Bernardt - Running Days

8

Artiest: J. Bernardt

Album: Running Days

Genre: r&b/soul/elektronica

Label: Play it Again Sam

J. Bernardt is het solo project van Jinte Deprez, ook bekend als singer-songwriter en multi-instrumentalist bij Balthazar. J. Bernardt combineert een uiteenlopend pallet van muziekstijlen. Gaande van R&B naar jazz, elektronische muziek en hip-hop. Running Days kwam op de markt via het label Play it Again Sam. We gaven het kleinood enkele luisterbeurten en waren diep onder de indruk van de veelzijdige aanpak van J. Bernardt, die hiermee - net als de andere bandleden van Balthazar die aan soloprojecten werkten - ook solo zijn mannetje blijkt te kunnen staan.

Die warme gloed over ons neerdalen, we voelen het al bij On Fire. Een titel die niet gestolen blijkt te zijn. Want inderdaad voelen we een vuur ontstaan in ons hart, die onze ziel verwarmd. Calm Down, The Other Man, The Question laten dan weer een zekere gemoedsrust op ons neerdalen. Door elementen uit voornoemde muziekstijlen perfect te combineren zorgt J. Bernardt ervoor dat je als luisteraar in een diepe roes terecht komt waaruit je niet meer wil ontsnappen.

Echter blijft J. Bernardt zich niet vastpinnen op weemoedige klanken. Het best dansbare Wicked Street laat een heel andere kant horen en zien van deze artiest. Door middel van heel aanstekelijke klanken, waarbij de blazers een voorname plaats innemen, voelen we tintelingen in onze voeten ontstaan die ons uiteindelijk naar de dansvloer doorverwijzen. Variatie, het is zowaar het grote pluspunt op Running Days. Zo zullen we later merken. Van het jazzy My Own Game tot beeldschone The Direction, telkens wordt niet alleen de perfectie benaderd. J. Bernardt verweeft zijn jarenlange ervaring bij een topband als Balthazar met een eigenzinnige inbreng uit muziekstijlen die hem diep weten te raken. Althans, je voelt aan dat Jinte, zowel vocaal als instrumentaal, enorm veel emoties verstopt heeft op deze schijf.

Afsluiter Motel en titelsong Running days bevestigen ingenomen stellingen alleen maar door enerzijds het aanbieden van een wijds pallet van muziekstijlen en anderzijds te spelen met en al even uitgebreid pallet ven emoties. Hiermee weet J. Bernardt dan ook grenzen te verleggen. Binnen een aanstekelijke instrumentale aankleding, voelt de stem van Jinte bovendien telkens opnieuw aan als een warme deken dat je beschermt tegen de koude rillingen die je hart verkillen. De soulvolle stem van Jinte past bovendien perfect in het aangeboden plaatje van eerder vernoemde muziekstijlen. Jinte beweegt zich binnen die lekker aanstekelijke instrumentale aankleding bovendien voort als een ware troubadour die je hart en ziel diep raakt. Running Days is een bijzonder mooie, zomerse plaat geworden van een artiest die perfect weet hoe gevoelige snaren te raken.

1. On Fire
  2. Calm Down
  3. The Other Man