Review Khemmis - Doomed Heavy Metal

7.5

Artiest: Khemmis

Album: Doomed Heavy Metal

Genre: Heavy Metal

"Wanneer de naam van de plaat je alles vertelt..."

Khemmis heeft een aardig mini-cd'tje uitgebracht met deze Doomed Heavy Metal. Echt nieuw werk staat er niet op, eerder wat zeldzame opnames, een cover van Dio en drie live opnames. De titel van de plaat verraad ook echt wat je zal krijgen. Heavy metal met een doomig kantje. Wat moet een mens soms meer hebben?

Rainbows in the Dark is het gekende Dio nummer en Khemmis doet er niets speciaals mee, maar brengt wel een goede versie. Goed gezongen ook, maar uiteraard komen ze niet in de buurt van Dio zelf. Empty Throne is dan ook weer een meer doom nummer. Het doet precies wat het moet doen, een verhaal vertellen en ons neerslachtig doen voelen. A Conversation with Death is dan een heavy metal/doom update van een O' Death, een Amerikaanse folksong uit de jaren 1920. Fans van Oh Brother Where Art Thou zullen het nummer zeker kennen, en deze versie ook zeker appreciëren.

De eerste live opname is van het nummer Bloodletting uit 'Desolation' uit 2018. Een zeer goede live opname, dat je zelfs doet vergeten dat het live werd opgenomen. Heerlijke riffs geven dit nummer een episch gevoel en ook de zang leunt daar dicht bij aan. Three Gates is dan weer een totaal andere Khemmis, eentje dat de snelheid en growlen niet schuwt. Voor mij wel het hoogtepunt van dit korte album, dat toch afklokt rond de 40 minuten. De band bewijst dan weer in het laatste nummer, The Bereaved, dat het een uitstekende mix heeft gevonden tussen doom en heavy metal. Waren ze in het begin meer een doom band, zijn ze nu meer richting de heavy metal aan het gaan, waar ze nu een goede balans in gevonden hebben.

Deze EP is een uitstekende introductie voor nieuwe fans van deze Amerikaanse band, maar ook fans zullen hier hun gading zeker in vinden.

1. Rainbow in the Dark
  2. Empty Throne