Review Kissin' Dynamite - Generation Goodbye - Dynamite Nights

8.5

Artiest: Kissin' Dynamite

Album: Generation Goodbye - Dynamite Nights

Genre: Modern Hard Rock

Label: AFM Records

Moest u deze zomer door omstandigheden of andere onfortuinlijkheden niet naar uw favoriete rockfestival zijn kunnen gaan, dan heb ik hier met dit plaatje een ideale pijnstiller voor u. "Huh?" hoor ik u nu bijna hardop denken? "Alles in orde met u, Boswachter", "Heb je misschien een beetje te lang in de zon gestaan onlangs of zo?" "Kissin' Dynamite, dat zijn toch die Duitse pseudoglamrockers? Die Bon Jovi wannabees? Die gasten die veel te veel foute make up gebruiken en waarvan de zanger er op z'n zachtst gezegd nogal ... euhm ... vrouwelijk uit ziet?"

Laat ik u maar meteen geruststellen beste lezer, met mijn mentale conditie is alles in orde, dat is te zeggen, die was toch reeds lang 'beyond any salvation', geen blauwe of rode pil die daar nog bij kan helpen, dus daar zal het zeker niet aan liggen. Sta me toe u in het vervolg van deze review te trachten uit te leggen wat ik juist bedoel.

Akkoord, die geplammuurde schminklaag en overdosissen hairspray zijn er wat mij betreft ook ver over maar dan misschien wel weer zo ver dat het er toch terug boenk op is. It's part of the act and you can either love it or hate it.  Muzikaal hebben ze inderdaad wel wat weg van Bon Jovi maar met dat grote verschil dat Kissin' Dynamite over goede songs beschikt. Dat doet toch al heel wat. En je kan zeggen wat je wil maar Johannes (jawel, jawel, een naamgenoot) Braun is een verdomd goede rockzanger met een forse strot, een wijds bereik en een groot uithoudingsvermogen. En last but not least, Kissin' Dynamite is dat type band dat elk podium in de fik kan steken (figuurlijk dan hé). Zelfs al ken je de band niet of vind je ze eigenlijk niet eens goed, Kissin' Dynamite speelt hun songs zo vol vuur, gepassioneerd en met overgave dat wanneer je voeten of hoofd na een tijdje niet beginnen mee te bewegen, u een echt ijskonijn bent of doof. Die laatste categorie heeft dan tenminste nog een geldig excuus. Ik wil maar zeggen, KD staat garant voor fun & entertainment op elk festival.

Tot zover de nonsense, laten we nu eens overgaan tot de echte feiten. Kissin' Dynamite mocht dit jaar 10 kaarsjes op de verjaardagstaart uitblazen. Toen ze er mee begonnen waren de bandleden nog puisterige tieners, vers uit de schoolbanken. Nu zitten ze allemaal in de tweede helft van hun twenties en heeft de band er vijf major releases en talloze optredens op zitten. Tijd om eens even stil te staan bij het bereikte dus. Generation Goodbye - Dynamite Nights is de registratie van hun concert in thuisstad Stuttgart dat begin december vorig jaar plaats vond. Een heuse 'homecoming show' dus als het ware. En er werd duidelijk wat tijd en moeite ingestoken. Het totale gebeuren duurde net iets minder dan 2 uur, de band is werkelijk in supervorm, Johannes bespeelt zijn publiek als een volleerde volksmenner en de geluidskwaliteit is niet minder dan subliem te noemen. Hoewel het merendeel van de songs (logischergewijs misschien) uit het meest recente studioalbum Generation Goodbye komt, krijgen we toch een volwaardig overzicht uit het eerdere werk van de band voorgeschoteld.

Dat de heren van Kissin' Dynamite zichzelf niet al te serieus nemen is hetzelfde als zeggen dat Sinterklaas een baard heeft. Getuige daarvan hun olijke songs als Money, Sex and Power, Generation Goodbye, Sex Is War en I Will Be King, om er maar enkele op te noemen. Je zou haast vergeten dat ze ook prachtige nummers kunnen schrijven over (gedwongen) afscheid zoals If Clocks Were Running Backwards of het bloedmooie Masterpiece, hier prachtig neergezet met de hulp van Jennifer Haben. En het zaligste vind ik hen wanneer ze op hun geheel eigen tongue in cheeck wijze, maatschappijkritiek uitten die de nagel op de kop slaat. Ik bedoel daarmee Hashtag Your Life. Vlak voor aanvang van het nummer roept Johannes uit dat smartphones geen plek hebben op een rock 'n' roll concert. De albumhoes drijft ook de spot met het feit dat veel mensen een concert tegenwoordig meer door het schermpje van hun mobiel volgen dan echt 'live'. U ziet, redenen genoeg om deze band toch een kans te geven en wie weet, hen net als ik een warm plekje in uw hart te geven. Ok, dat laatste klinkt wat melig maar u weet wat ik bedoel. Party on!

1. Intro
  2. Generation Goodbye
  3. Money, Sex & Power