Review Kreator - Gods Of Violence

9

Artiest: Kreator

Album: Gods Of Violence

Genre: Thrash Metal

Label: Nuclear Blast

Ze zijn al sinds de jaren 80 aanwezig in de scene, bezorgen ons zeer kwalitatieve thrash metal, ze zijn iconen in hun genre en zijn ondertussen toe aan hun 14e studio album. We hebben het over de Duitse grootmacht genaamd Kreator. De albums van Kreator zullen bij vele thrash liefhebbers vaak afgespeeld worden. Het waren niet enkel de brute klank, zware riffs en de verschroeiende solo’s die deze band groot maakten maar vooral het creatieve stond in de belangstelling. Er zijn er niet veel die thrash metal succesvol kunnen mengen met death en black metal. De evolutie van de klank is ook interessant, in de jaren 80 hoorden we vooral speed metal, die dan overging naar thrash metal gevolgd door een korte periode waarin men geïnspireerd werd door industrial en gothic metal. Dit zorgde ervoor dat sommige fans afhaakten maar sinds 2000 besloot Kreator om terug te grijpen naar de geweldige thrash metal.

We hebben maar liefst vijf jaar moeten wachten op een nieuw studio album. Het artwork is ook nu weer zeer verzorgd en typerend voor Kreator. Het album komt op gang met een epische intro. Apocalypticon brengt ons al onmiddellijk in de juiste sfeer. We zijn natuurlijk benieuwd naar het brute thrash geweld en World War Now is weer zo een kwalitatief nummer dat we van deze band gewend zijn. Al direct vanaf de eerste seconde worden we omver geblazen. We zijn dan ook onmiddellijk onder de indruk van het kunnen van deze bandleden. Alles waar Kreator voor staat wordt hier samengevat. De tempowisselingen, de bijgeluidjes op de achtergrond, de brute riffs en een solo om u tegen te zeggen doen ons naar adem happen. Satan Is Real roept een duistere sfeer over ons. Hier wordt beschreven hoe de mensheid ten onder gaat omdat men steeds hun eigen belangen voorop stelt. Zo zingt men bijvoorbeeld: “There'll come a day, when no man shall survive in this graveyard of desire”. Veel tijd om tot rust te komen krijgen we niet. Totalitarian Terror begint zeer stevig en dan volgt een stukje dat live voor geweldige taferelen gaat zorgen. Dat is het moment waarop iedereen stopt met moshen en de gebalde vuisten de lucht in vliegen om dan luidkeels mee te brullen. Wanneer de solo gespeeld wordt zullen er ook velen met open mond naar het podium kijken aangezien dit weer een hoog “wow” gehalte heeft. Met Gods Of Violence worden we weer tot rust gebracht, althans die indruk krijgen we. Vooral de inbreng van de harp zorgt voor een interessant geluid. Al snel vallen de zware gitaren in en zijn we weer luid aan het meebrullen. De power metal invloed komt tot zijn recht wanner we het hebben over Hail To The Hordes. Er is nog steeds een overvloed aan thrash metal elementen. Voor een unieke intro verwijzen we graag naar Lion With Eagle Wings. Dit is zonder twijfel een van de kippenvelmomenten die Kreator ons brengt. We horen geregeld dat tegen het einde van een album de nummers minder goed klinken maar deze indruk krijgen we hier absoluut niet. Fallen Brother, Side By Side en Death Becomes My Light zijn nummers waarop we nog lustig verder headbangen.

Dit album zal zeer geliefd zijn bij de Kreator en thrash metal liefhebber. De lat lag al zeer hoog na de vorige albums. Dit is zonder twijfel een van de beste albums dat Kreator ooit gemaakt heeft, als het al niet het beste album is. Er werd zeker aan de verwachtingen voldaan. We krijgen een bruut album voorgeschoteld dat stuk voor stuk geweldige nummers bevat. Kreator is voor velen een van de beste en favoriete bands in dit genre en dit album versterkt deze positie alleen nog maar. Een geweldig album dat nu al genoemd kan worden als we het over de beste albums van 2017 hebben. De liefhebbers kunnen trouwens ook opteren om de bonus cd/dvd/blue-ray Live at Wacken 2014 aan te schaffen. Ondertussen bracht de band ook een videoclip uit voor het nummer Fallen Brother. Hierin wordt er een ode gebracht aan Lemmy, Cliff Burton, Phil Lyonett, Dimebag Darrel enz. De clip is hieronder terug te vinden.

1. World War Now
  2. Satan is Real
  3. Totalitarian Terror