Review Krokus - Big Rocks

8.5

Artiest: Krokus

Album: Big Rocks

Genre: Heavy metal/ Hard rock

De Zwitserse hardrockers van Krokus zijn al sinds 1976 actief binnen de heavy metal scene. In de jaren 80 zijn Krokus uitgegroeid tot één van de meest toonaangevende heavy metal acts ooit. Zo is One Vice at a Time (1982) zonder meer een ware heavy metal klassieker. De Zwitsers brengen nu een nieuwe plaat op de markt, boordevol covers die hen persoonlijk hebben beïnvloed. We geven toe, we staan altijd wat sceptisch tegen cover albums. Krokus brengt met Big Rocks echter een cover album uit, die elk beetje fan van rock, heavy metal en hardrock compleet over de streep zal trekken. Zeker weten!

Onze sceptische kijk op de zaak verdwijnt reeds bij de eerste, instrumentale, knaller prompt met de noorderzon. N.I.B. Black Sabbath zit boordevol lekker loos gaande riffs. Kort maar krachtig gaat Krokus over naar een andere parel, die we zelden tegen komen op cover albums. Queen's Tie You Mother Down coveren is naar onze mening een haast onbegonnen zaak. Uiteraard, de stem van Freddie Mercury is en blijft origineel, en ook Krokus slagen er niet in datzelfde te bereiken als Freddie deed. Maar, en dat is even belangrijk, we voelen wel degelijke diezelfde adrenalinestoten door onze adders stromen, bij elke riff en vocale uithalen. Zoals alleen Queen dat kon. Bovendien staan er songs broederlijk naast elkaar die, in bepaalde mate, eigenlijk in een heel andere muziekstijl thuishoren. Rockin’ In The Free World van Neil Young, Quinn The Eskimo van Bob Dylan en Jumpin’Jack Flash van de The Rolling Stones. Het zijn een paar voorbeelden van bands en artiesten die niet altijd in hetzelfde schuifje thuishoren. Krokus betuigen enorm veel respect aan het origineel, maar brengen geen flauwe kopie daarvan. Krokus slaagt er als het ware in een eigenzinnige draai te geven aan de songs. En het te doen aanvoelen alsof het allemaal Krokus parels zijn, en ze pas nu zijn uitgebracht.

Bassist en producer Chris Van Rohr omschrijft dit concept als volgt, we citeren: "The first time I came across this song was in the wild sixties. I was lying on my bed and all of a sudden I heard the voices of a thousand angels sing." Laat dit nu ook bij ons, geboren in de wilde jaren 60, het geval zijn geweest. Het zijn doorgaans ook songs die ons hebben gevormd tot de rocker die we nu zijn. Doorgaans schiet er dan door mijn hoof ''afblijven'' als ik verneem dat één of andere band deze klassiekers covert. Krokus hebben echter grenzen verlegd binnen elk van die songs, bezorgen je kippenvel en doen je - bij voorkeur luchtgitaar spelend - headbangen door de kamer terwijl je de songs lekker meebrult. Born to be wild! Inderdaad, Krokus doen ons niet alleen terugkeren naar onze tienerjaren. Wat Krokus op Big Rocks  vooral doet is deze, vaak tot ware klassiekers uitgegroeide songs, nieuw leven inblazen. Daarvoor kunnen we alleen maar heel veel respect hebben.

Krokus zijn live te bewonderen op vrijdag 11 augustus op Alcatraz Hard Rock & Metal Fest. We zijn er zeker van, dit zal een hardrock en metal feestje worden zoals we zelden meer tegen komen. Laat ons hopen dat ze enkele van deze eigenzinnige covers op het publiek los laten.

1. N.I.B.
  2. Tie Your Mother Down
  3. My Generation