Review Lacuna Coil - Comalies XX

7
Uw beoordeling: 7

Artiest: Lacuna Coil

Album: Comalies XX

Genre: Alternative Metal

"Oude wijn in nieuwe vaten."

Lacuna Coil voorstellen hoeft volgens mij niet meer. De Italianen draaien al 26 jaar mee in het metalwereldtje. Het kwintet rond frontman Andrea Ferro en frontvrouw Cristina Scabbia brengt hun tiende album uit: Comalies XX. Stichtend lid Marco Coti Zelati blijft ook bas spelen en gitaar wordt sinds 2016 bespeeld door Richard Meiz en sinds 2019 worden de drums beslagen door Diego Cavalloti.

Voor degenen die deze band niet volgen is enige uitleg over Comalies vereist. Comalies XX is een remake van het in 2002 uitgebrachte Comalies album, dat het doorbraakalbum was van Lacuna Coil. Voor de twintigste verjaardag van het album hebben de Italianen nu een nieuwe versie van deze prachtige klassieker uitgebracht. Maar ze hebben er niet zomaar een remasterde versie van gemaakt. Nee, ze hebben het album gestript en compleet heropgebouwd. De insteek of gedachte erachter was, hoe zou Comalies klinken moest dit nu met de huidige bezetting en in deze tijd gemaakt zijn. Als resultaat daarvan is het geluid veel harder dan toen, en de toen populaire gothic metal invloeden werden ingeruild voor meer hedendaagse geluiden... Wat bij sommige die hard fans niet altijd op positieve reacties is onthaald.

Maar soit. Sommige tracks zijn flink ingekort waardoor ze iets toegankelijker zijn geworden. Ook de synths werden meer naar de achtergrond geduwd en het zwaardere gitaarwerk kreeg een prominentere rol. Mooi voorbeeld hiervan is opener Swamped. Tevens uitgebracht als single en vertoont duidelijk meer gegrom van Andrea. Iets wat het gehele album meer wordt aangehouden waardoor het album in ieder geval harder overkomt. Tevens is dit nummer en ook Tight Rope van de grond af heropgebouwd. De basis is nog aanwezig maar voor de rest werd alles naar de normen van Lacuna Coil anno 2022 geüpdatet.

Heaven ’s A Lie was één van de tracks die in het verleden ongelooflijk veel likes op Youtube had en is voor velen één van de favoriete nummers van de Italianen. Net zoals de rest van dit album ontsnapt dit nummer niet aan de modernisering. De cleane zang van Andrea heeft plaats gemaakt voor grunts en gegrom (wat wel niet negatief overkomt) en de stem van Cristina klinkt volwasser (we zijn dan ook 20 jaar later). Dat grunten geeft het geheel een extra dimensie. Zo klinkt afsluiter Comalies een stuk donkerder en zwaarder dan het origineel uit 2002 en wordt er vlot gewisseld tussen Engels en Italiaans.

Met een lengte van 47 minuten verdeelt over 13 nummers is dit een deftige plaat en klinkt dit in veel opzichten meer als de opvolger van Black Anima, dat drie jaar geleden uitkwam, dan als een remake van het succesalbum uit 2002. Meningen verschillen over dit album. De die hard fans zullen Comalies XX misschien vervloeken, voor wie Lacuna Coil nog niet kent is dit misschien een ontdekking (alhoewel we hen dan toch eerder die oude klassieker zouden willen voorstellen).

1. Swamped
  2. Heaven's A Lie
  3. Daylight Dancer