Review LionSoul - Welcome Storm

9

Artiest: LionSoul

Album: Welcome Storm

Genre: Power Metal

Label: Limb Music

Voor de liefhebbers van power metal stellen we LionSoul voor. De laatste jaren komt er wat beweging in Italië als we het hebben over metalbands. In 2009 werd LionSoul opgericht in Bergamo nadat een vorig muzikaal project van Aurelio stopgezet werd. In de beginjaren van de band verliep het nogal stroef en het was dan ook pas in 2011 dat de band begon pas echt om gang kwam. Eind 2012 was er een stabiele line-up dus was het tijd om de studio in te duiken om een album op te nemen. Vriend en vijand werd verrast toen in 2013 het album Omega uitgebracht werd. Een album van hoge kwaliteit over de Griekse mythologieën en geschiedenis.

Deze jonge band trok de aandacht van een aantal labels maar besloten uiteindelijk om een deal te sluiten met het Duitse label Limb Music. Na het Omega album liggen de verwachtingen voor het nieuwe album zeer hoog. Een kort instrumentaal nummer trapt het album op gang. The Principal Warrior combineert power metal met heavy metal, dit doet een beetje denken aan Battle Beast muziek. Onze interesse is aangewakkerd en het volgende nummer, Next Genesis, is ook een knaller van formaat. De tempowisselingen pakken zeer goed uit. Er wordt inspiratie gehaald uit de Amerikaanse power metal scene en dit wordt hier merkbaar, een Manowar/ Iced Earth vibe is hier duidelijk aanwezig. De solo is van zeer hoge kwaliteit en is smullen voor de gitaristen onder ons.

Ook Gatling Sight beschikt over een geweldige solo en dikke riffs. Een van de nummers waar LionSoul trots op mag zijn is zonder twijfel Bright As Light. Dit nummer doet de term power metal eer aan. We hebben al tragere nummers en snellere nummers voorbij horen komen dus variatie genoeg. De keyboard lijnen vormen een sterke basis voor The Thunder Master. Een wervelstorm van riffs, geweldige drumsalvo’s en een ruige heavy metal stem zorgen ervoor dat dit nummer eentje is dat we niet snel zullen vergeten. Ook bij A Common Forever horen we het keyboard steeds terugkomen, een aangenaam effect en zeker een grote meerwaarde. Middenin valt de muziek stil en wordt de focus op de zanger en een vertelfunctie gelegd, gevolgd door de zoveelste vette gitaarsolo. We hebben lang moeten afwachten voor de titeltrack maar het was het wachten waard. Dit is een song die het beste van de bandleden naar boven brengt. Een geweldige intro die direct in een actie game geplaatst kan worden en een hoog tempo zorgen ervoor dat stilzitten onmogelijk is. Er wordt in stijl afgesloten met Lion’s Throne. Een mooie samenvatting van wat we tot nu toe gehoord hebben. Tijdens de optredens zullen de gebalde vuisten spontaan de lucht ingaan terwijl er luidkeels met de meeslepende riffs meegebruld zal worden.

LionSoul levert een zeer sterk album af dat zeer zeker even goed of zelfs beter is dan het Omega album. Ondertussen is de band klaar voor de grotere festivals en optredens doorheen Europa. Een album dat de liefhebbers van power metal zeker zal kunnen bekoren. De mix tussen Amerikaanse en Europese power metal met heavy metal en wat rock pakt zeer goed uit. LionSoul, een naam die we niet snel zullen vergeten en hopelijk een naam die we in de toekomst nog vaker te horen gaan krijgen.

1. Beyond Dusk
  2. The Principal Warrior
  3. Next Genesis