Review Loathe - The Cold Sun

7.5

Artiest: Loathe

Album: The Cold Sun

Genre: Death Metal

Label: Sharptone Records

‘The Cold Sun’ is het debuutalbum van het uit Beatlesville (Liverpool dus) afkomstige Loathe. Muzikaal heeft deze band echter weinig tot niets gemeen met de Fab Four. Een specifiek genre op Loathe kleven is echter niet zo eenvoudig. We horen hier deathmetal, hardcore, deathcore, ambient en nog een veelvoud van andere stijlen de revue passeren. Deze mix balanceert daardoor constant op het randje van de totale kakofonie, de band weet echter het totale overzicht te behouden en te zorgen voor een interessant geheel. De opener en titeltrack The Cold Sun begint ook écht koud met ijzige synths waarna de hel kan losbarsten met It’s Yours. Strofes met brute grunts wisselen af met het cleane, catchy refrein. Dance On My Skin leidt je met zijn krachtige drumpatroon en ingewikkelde breaks doorheen allerlei duistere krochten. East Of Eden stuwt, duwt, trekt dan weer naar en langs alle kanten. De track Loathe begint met een breekbare piano gesteund door synths maar kiest ook hier al snel een donker pad dat leidt naar onbekende hoogtes, een enorm beklijvende song. 3390 is een sfeernummer dat drijft op ambient klanken en Stigmata begint in dezelfde sfeer. Een snijdende bas en spookachtige vocalen toveren dit nummer vervolgens om tot een begeesterend luisterspel. Een insteek die regelmatig gebruikt wordt doorheen het hele album en maximaal tot uiting komt in afsluiter Babylon, een duistere, fragiele song.

Loathe is een band die het avontuur en het experiment absoluut niet schuwt dus. Het album is geen eenvoudige koek maar wie de moeite neemt om deze gasten te volgen in hun muzikale queeste zou wel eens op zeer verrassende plekken kunnen terecht komen.

1. The Cold Sun
  2. It's Yours
  3. Dance On My Skin