Review Luca Turilli's Rhapsody - Prometheus: The Dolby Atmos Experience - Cinematic and Live

8

Artiest: Luca Turilli's Rhapsody

Album: Prometheus: The Dolby Atmos Experience - Cinematic and Live

Genre: Cinematic metal

Label: Nuclear Blast

Luca Turilli is lang geen onbekende in de muziekwereld. Het Italiaanse heerschap heeft meer verdiensten dan op twee handen kan geteld worden. Alles begon met de band Rhapsody maar ook solo kan hij mooi zijn mannetje staan. Toen hij voorgenoemde band verliet had hij al wat hij nodig had om zijn eigen ‘Rhapsody’ verder te zetten. Naast zijn vele soloalbums maakte hij onder Luca Turilli’s Rhapsody tot nu toe twee platen. Ondanks dat er onder die naam slechts twee albums verschenen, is er nu al een live album. Turilli kiest niet enkel uit songs van deze twee albums maar gooit er ook de nodige Rhapsody klassiekers (zoals Land of Immortals, Warrior of Ice, Knightrider of Doom en Emeral Sword) en werk van zijn soloprojecten bij, zoals Demonheart. Zowel de oude Rhapsody nummers als zijn eigen zelf gecomponeerde nummers zijn grandioos om aan te horen in deze live versies. De Italiaan is een echte gitaarvirtuoos en met Alessandro Conti aan de microfoon heeft hij Rhapsody of Fire zanger Fabio Lione niet nodig om het geheel te laten schitteren. Het is een ware metalopera waar je maar liefst twee uur mee zoet bent.

Maar dat is niet alles. De titel zegt het al, zijn laatste album ‘Prometheus’ is ook meteen opnieuw uitgebracht in Dolby Atmos. Dit is een geluidskwaliteit dat je van bioscoopbezoeken kent, niet van het minste dus. Het is meteen het allereerste muziekalbum dat in dit formaat geproduceerd en uitgebracht is! Een leuk extraatje dat wegens de datagrootte op blu-ray staat. Niet zomaar in de cd-speler of pc dus. Is het echt meerwaarde? Aan de luisteraar om daarover te oordelen, als je over een video- of audiosysteem beschikt dat dit ten volle tot zijn recht kan brengen.

Tracklist Cinematic and Live:

1. Nova Genesis
  2. Il Cigno Nero (Reloaded)