Review Mörglbl - The Story Of Scott Rötti

8.5

Artiest: Mörglbl

Album: The Story Of Scott Rötti

Genre: Instrumental Fusion

Label: The Laser's Edge

De Franse gitarist Christophe Godin is het brein rond de virtuoze groep Mörglbl, die zich ophoudt in het moeilijke genre van de progressieve instrumentale jazz fusion. Samen met bassist Ivan Rougny en drummer Aurélien Ouzoulias timmert Godin reeds 20 jaar aan de weg, de groep was een ware sensatie op Nearfest 2008. Ze hebben een patent op vreemde albumtitels en aparte albumhoezen, ook deze The Story Of Scott Rötti is daar geen uitzondering op. De titels van de nummers (met vaak een umlaut in de woorden) doen door hun humoristische inslag denken aan Zappa, overigens zijn er ook muzikaal raakpunten. Mörglbl brengt een soort prog-jazz-metal, maar in tegenstelling tot de grote meester wel volledig instrumentaal. Vaak zou dit uitmonden in oeverloos gepingel, maar niet zo bij deze Fransen. Niet gespeend van enige vorm van humor wordt er energiek en inventief gesoleerd, het lijkt wel Dream Theater maar dan zonder zang en toetsen. De drie heren slagen erin om via jazzy grooves en metal riffs steeds een echte sound neer te zetten. Frontman Godin is echt een gitarist van wereldklasse en mag gerust naast mensen als Satriani staan. Daarenboven slaagt de man erin om heel sterke composities met veel variatie neer te zetten, voorwaar geen sinecure in dit moeilijke muzieksegment.

De introsong 2 Flics Amis Amish zet alvast de trend voor het hele album: uitstekende compositie, mooie overgangen tussen heavy en zachte passages en indrukwekkende soleerprestaties van de drie muzikanten. Godin wisselt constant vingervlugge gitaarsolo’s af met melodieuze riffs. Döner Dörgazm slaat moeiteloos om van fusion naar metal, terwijl Dark Vädim eerder neigt naar hard rock. De titelsong illustreert nog maar eens hoe ze verschillende stijlen in één song moeiteloos integreren. Kortom, dit is een topschijf met Zappa-eske allures. Als je de kans krijgt om deze groep live te aanschouwen, twijfel dan geen moment.

1. 2 Flics Amis Amish
  2. Anarchytektür
  3. Les Légions du Rhum