Review Mad Max - 35

8

Artiest: Mad Max

Album: 35

Genre: Heavy Metal/Hard Rock

Label: SPV Steamhammer

De rockers van het Duitse Mad Max zijn muzikale veteranen die al een behoorlijk aantal keertjes rond de blok zijn gewandeld. Ze zijn actief sinds begin jaren tachtig, knepen er in de nineties even tussen uit en zijn na een sputterende heropstart in 1999 sinds 2005 weer terug op volle gas. De naam en faam die hun bekende(re) landgenoten zoals Accept en Scorpions te beurt vielen werd hen helaas niet gegund maar had eigenlijk wel verdiend geweest. Zanger/lead gitarist Michael Voss is overigens geen onbekende in de muziekbusiness. Hij is een veelgevraagd producer en speelde ook nog mee met Michael Schenker’s Temple Of Rock.

Zoals vermeld heeft Mad Max dus definitief de tweede adem hervonden en is 35 aldus reeds het zevende studioalbum sinds de heropstart. Zoals we het van Duitsers alleen maar kunnen verwachten bestaat het geluid van Mad Max uit degelijke, stevige doch melodieuze rocksongs. Dat ze hiermee het warm water niet uitvinden zal hen waarschijnlijk wel Bratwurst wezen, dus hoeven wij dat ook alvast niet van hen te verwachten. Dat ze vaak zullen vergeleken worden met acts als Dokken (wiens Paris Is Burning ze hier coveren en het album afsluit) en Accept is ook niet zo heel erg. Het is duidelijk dat ze zich wel laten beïnvloeden maar geen copy cat spelen. Er zijn ook vergelijkingen hoorbaar met Survivor in Beat of the Heart en de funky rocksound van Deep Purple Mark III in het stevig voortdenderende Goodbye to You. Op alle nummers op 35 is het gaspedaal trouwens stevig ingedrukt, behalve op het openingsnummer The Hutch maar dat is eigenlijk gewoon een intro en de bijzonder melodieuze powerballad Rocky Road.

Voor muziekliefhebbers die reeds fan waren van de band is dit een werkstukje dat blindelings kan worden aangeschaft. Ook fans van bv. Dokken of Leatherwolf zullen dit Duits stukje staal vast en zeker goed kunnen verteren.

1. The Hutch
  2. Running To Paradise
  3. Beat of the Heart