Review Metal Allegiance - Volume II: Power Drunk Majesty

8

Artiest: Metal Allegiance

Album: Volume II: Power Drunk Majesty

Genre: Heavy Metal

Wat begon in 2015 als een tribute en een viering van de metal, is Metal Allegiance er nu terug met hun tweede ode aan het harde genre: Volume II: Power Drunk Majesty. Deze supergroep bestaat nog steeds uit de vier kernleden: gitarist Alex Skolnick (Testament), Mike Portnoy (ex-Dream Theater, Sons Of Apollo), bassist David Ellefson (Megadeth) en bassist/producer Mark Menghi (Constricted).

Op hun eerste  album hadden ze een resem aan artiesten uitgenodigd om hun songs van vocals te voorzien. Er waren bijdragen van leden van Lamb Of God, Slayer, Machine Head, Lacuna Coil, Judas Priest, Anthrax, Arch Enemy, Pantera en Exodus. Bij deze Volume II: Power Drunk Majesty is dit eveneens zo en hebben ze voor iedere song een gastvocalist uitgenodigd. Op deze toch wel thrash aanbiddende plaat worden old school legendes samengevoegd met moderne metalheads om zo een door adrenaline en groove gedreven album te produceren.

Kernlid David Ellefson benadrukt nog dat dit album niet zomaar tot stand gekomen is door middel van apart opgenomen stukken en dan in een studio aan elkaar geplakt maar iedere song geschreven en opgenomen (met de gastvocalisten, hoe moeilijk dit ook was qua planning) in een studio.

The Accuser met Trevor Strnad van The Black Dahlia Murder bijt de spits af. Gevolgd door Bounded By Silence met John Bush (Amored Saint) achter de microfoon. Mother Of Sin wordt dan weer ingezongen door Bobby "Blitz" Ellsworth van Overkill. Mark Tornillo van Accept neemt dan ​Terminal Illusion voor zijn rekening en King With A Paper Crown wordt van vocals bediend door Johan Hegg van Amon Amarth.

Metal Allegiance heeft er wel voor gezorgd dat de gastvocalisten in hun comfortzone kunnen blijven en zo zou ieder nummer eigenlijk een extra song van van de desbetreffende groep kunnen zijn. Zo is Voodoo Of The Godsend met Max Cavalera (Soulfly, Cavalera Conspiracy) een nummer dat toch wel doet denken aan Sepultura's Ratamahatta. Mastodon's Troy Sanders neemt Liars & Thieves voor zijn rekening en op Impulse Control ​zorg Mark Oseguesda van Death Angel voor de nodige vocalen. Mark is trouwens de enige artiest die twee keer mag aantreden op dit album. De laatste twee songs op deze plaat zijn de titeltracks maar opgedeeld in Power Drunk Majesty Part I (met Mark Osegueda)  en Part II. Toch is dit geen één geheel want de enige link met elkaar is de overgang tussen de twee nummers. Part II wordt uitstekend van vocalen bediend door de enige frontvrouw op dit album nl. Floor Jansen van Nightwish. Dit nummer wijkt ook een beetje af van de rest van de plaat en zou zo een nummer kunnen zijn van Devin Townsend Project wat ook meteen een prachtige afsluiter is voor deze tweede ode aan ons geliefde muziekgenre.

Ook nog vermelden dat de plaat wordt geproducet door kernleden Mark Menghi en Alex Skolnick en de hoes is ontworpen door kunstenaar Marcelo Vasco, die ook al present tekende voor hoezen van Slayer, Machine Head, Soulfly en Hatebreed.

Uitgebracht bij Nuclear Blast en verkrijgbaar vanaf 7 september 2018.

1. The Accuser
  2. Bound By Silence