Review Metal De Facto - Imperium Romanum

Artiest: Metal De Facto

Album: Imperium Romanum

Genre: Power Metal

Label: Rockshots Records

"Verwacht je aan snelle, snedige metal met als thema de Romeinen."

De Finse power metalband Metal De Facto bracht op 22 november 2019 hun debuutalbum Imperium Romanum uit. Verwacht je dus aan snelle, snedige metal met als thema de Romeinen.

Het startschot wordt gegeven met The Conqueror, onmiddellijk een snel melodisch nummer. De stem van de zanger klinkt heel krachtig, een must voor goede power metal. Het verhaal wordt verder gezet met Legionnaires’ Oath, ook een typische power metaltrack: melodie, meezingpotentieel en overwinningskreten. Het is niet altijd pure rauwe power metal a la Dragonforce, er wordt namelijk ook veel synthesizer gebruikt. De intro van Inferno bv. is helemaal dat. Je waant je in de Romeinse wereld doorheen de plaat, vooral bij Bacchanalia dat klinkt als een overwinning met trompetgeschal. De rauwe gitaar wordt gelukkig goed geïntegreerd.

Een power ballade behoort ook tot het album Echoes In Eternity heeft veel weg van een rustig Sonata Arctica nummer met akoestische gitaar. Maar daarna wordt het Colosseum geopend en is het tijd voor een gevecht, een muzikaal. Gitaar lijkt het op te nemen tegen bass en synthesizer, best wel bangelijk. Volledig instrumentaal en dus een ode aan de muzikanten. Ides of March en The Ascending of Jupiter razen nog eens goed door en afsluiter Germanicus roept nog een laatste maal de rangen bijeen om de overwinning te vieren. Dit nummer van meer dan negen minuten vat eigenlijk het hele album samen met tempowisselingen, melodieuze harmonieën, een stukje ballade, knappe gitaarsolo's en vooral -letterlijk- een overwinningskreet.

Een vleugje Firewind, een drupje Beast In Black… Zo kan je Metal De Facto nog het best plaatsen. De band gaat echter nog straffer uit de hoek moeten komen om niet te verdrinken in de grote groep bands in dit genre. Ze lijken er wel de capaciteiten voor te hebben. Toeren dus heren en naambekendheid verwerven!

1. The Conqueror
  2. Legionnaires’ Oath
  3. Naturalis Historia