Review Michael Schenker Fest - Resurrection

8

Artiest: Michael Schenker Fest

Album: Resurrection

Genre: Rock

Michael Schenker! 63 jaar is deze Duitse meestergitarist ondertussen maar aan pensioen lijkt de 'Blonde Bomber' nog lang niet te denken. Integendeel, sinds de man zo'n goeie 10 jaar geleden de strijd tegen z'n alcoholverslaving definitief overwonnen lijkt te hebben lijkt hij scherper te staan en actiever te zijn dan ooit. Zijn gitaarspel is live en op albums kwalitatief hoogstaander dan ooit.

Met zijn Michael Schenker Group gaat hij nu toch ook al 40 jaar (opgericht in 1978!!!) onverbiddelijk door. Natuurlijk met in die tijd heel wat personeelswissels en ook af en toe een lichte naamswijziging. Zo gingen ze van 1986 tot 1992 onder de naam McAuley Schenker Group, deed hij het van 2012 tot 2016 onder de naam Schenker's Temple Of Rock en is de roepnaam de voorbije twee jaar Michael Schenker Fest geworden.

Michael Schenker Fest is eigenlijk een beetje de creme de la creme van MSG, McASG en TOR. We horen een paar van de legendarische vocalisten waarmee Schenker al kon samenwerken. Robin McAuley dus, Graham Bonnett (zanger op de MSG klassieker Assault Attack uit 1982), Gary Barden (op en af zanger doorheen de MSG geschiedenis) en Doogie White (vooral bekend van de TOR albums). In het verleden verliep de samenwerking tussen Michael en zijn vocalisten niet altijd van een leien dakje en de wijzes waarop de samenwerking eindigde vaak hilarisch en/of legendarisch (Bonnett die in 1982 tijdens een liveshow stomdronken zijn werkgever begon af te zeiken) maar de ouderdom en het achterwege laten van drank en drugs heeft alle partijen duidelijk milder gestemd en gezorgd dat iedereen zijn focus op de essentie kon leggen, namelijk het (opnieuw) maken van geweldige rockmuziek.

Op Resurrection verdelen de zangers de koek netjes. Elks van hen mag op minstens één song de lakens volledig naar zich toe trekken terwijl de anderen de backings verzorgen, of men wisselt elkaar netjes af. In Warrior en The Last Supper horen we ze alle vier samen terwijl op Salvation iedereen zijn muil moet houden want dat is een puike instrumentale song waarin Herr Schenker alle aandacht voor zichzelf opeist.

Muzikaal blijft de typerende Schenker sound melodieuze hardrock met een stevige scheut bluesrock erbij. Hoewel de spirit van de jaren '70 prominent aanwezig blijft, is men er op Resurrection zeker in geslaagd om deze vlotjes de 21e eeuw binnen te loodsen. Op de productie en algemene sound van de plaat valt werkelijk niets aan te merken. Met het openingsnummer Heart and Soul zit het er al meteen boenk op, een stevige uptempo song met een galloperend ritme. Niemand minder dan Metallica's Kirk Hammett (die zijn bewondering voor Schenker nooit onder stoelen of banken heeft gestoken) komt een potje mee solleren. Warrior is een wat nostalgisch klinkend nummer waarin de typerende Schenker stijl mooi naar het oppervlak drijft. Ik persoonlijk dan weer een grote fan van de stem van Graham Bonnett en hoewel de tijd hoorbaar vat begint te krijgen op diens stem vind ik het toch behoorlijk straf wat deze mijnheer op zijn zeventigste nog uit zijn strot weet te duwen. Het retestrakke, snelle Everest en Night Moods werden volledig door hem ingezongen.

Het bijzonder geslaagde Anchors Away is de Michael Schenker benadering van piratemetal met een hoofdrol voor de vocale prestaties van Doogie White en zou een uitstekende tweede single zijn (Heart and Soul was de eerste). De songs zijn over het algemeen goed geschreven en steken vlot in elkaar alhoewel de meeste naar mijn gevoel wel gemiddeld een minuutje korter hadden gemogen. Time Knows When It's Time had er zelfs volledig uit gemogen want meer dan een half geslaagd riffje is dit nummer niet.

Ach, detailkritiek, wij zouden onze job niet goed doen moesten we niet enigszins kritisch zijn, nietwaar? Want dit is zeker een sterk album. Hopelijk houden die oude knakkers het nog even vol (qua gezondheid maar vooral) met elkaar want zoveel vakmanschap op één plaat gebundeld, je hoort het niet vaak meer dezer dagen.

1. Heart and Soul
  2. Warrior
  3. Take Me To The Church