Review Mystic Circle - Erzdämon

7.5

MYSTIC CIRCLE - Erzdamon Vinilos at Juno Records.Artiest: Mystic Circle

Album: Erzdämon

Genre: Black Metal

Label: Atomic Fire Records

"Back to the nineties the Black Metal way"

De eerste keer dat ik Mystic Circle ontdekte was ik 15 jaar en lag mijn voorkeur bij black metal. Ik was in de ban van bands zoals Dimmu Borgir, Cradle Of Filth, 1349 en Satyricon. Het was ook het moment dat we onze muziek zochten via o.a Limewire en Napster. Bij mijn onderzoek hier kwam ik terecht bij Medina (Whore of Satan) het eerste nummer dat ik ooit beluisterde van Mystic Circle. Vervolgens op Graspop 2007 had ik een compilatie-cd kunnen bemachtigen van Beelzebub en co. Mijn neef en ik waren enorm onder de indruk van hun songs zoals Servants Of The Twilight, Awaken By Blood en Octobermoon. Voor mij was het daarom ook verassend dat menig metalfan geen grote voorstander was van hen. Mystic Circle kreeg in het verleden al zwaar te verduren en werden bestempeld als amateurs.

Mystic Circle bleef desondanks alle kritiek doorzetten maar zanger Beelzebub trok de stekker eruit in 2007. Na 7 albums hield Beelzebub het voor bekeken maar, na verloop van tijd kwam hij terug in contact met een oud bandlid (A.Blackwar). De twee heren besloten Mystic Circle terug op te graven en zich te focussen op hun periode van de jaren 90 dat volgens vele de gloriejaren waren. Hieruit bloeide het achtste album dat een aansluitend vervolg is op 'Infernal Satanic Verses'.

Nu keren de heren terug met het negende album 'Erzdämon' dat uitkomt op 17 maart. Het duo plaatst de nieuwe plaat in het tijdperk van ‘Drachenblut’. De sound en mixing van het nieuwe album zijn aanzienlijk verbeterd tegenover het vorige album waarbij voornamelijk het drumwerk beter kon. Dit hebben ze duidelijk onder de loop genomen op dit album maar toch op een punt dat het niet te polished klinkt. De gitaren en drumwerk klinken helder maar toch duister en dit samen met de symfonische elementen creëert dit tot een waardige opvolger. Het album barst van de gitzwarte gekende vocals van Beelzebub, onheilspellende blast beats, ritmische riffs en symfonische elementen die je doen denken aan Old Man’s Child.

Enkel bij de track Skinwalker krijg je een John Wayne achtig intro; dat je doet peinzen dat je playlist op shuffle staat. Maar het duurt niet lang voor je een storm aan blast beats te horen krijgt. Skinwalker is dan wel het vreemde eendje maar ook het stevigste nummer van het album! Bij From Hell hoor je gekrijs, ijzersterke riffs en harmonieuze riffs die je terugbrengen naar de glorie dagen van black metal. Denk hierbij aan Emperor, Burzum en Darkthrone. Bij Scarecrow krijg je dan een overvloed aan symfonische elementen die je doen denken aan Cradle Of Filth maar dan duisterder. De meest verassende track is Mothman die een aangename maar morbide sfeer weet te brengen als intro. Vervolgens barst de hel los met het gekrijs van Beelzebub en krijg je het beste wat de heren te bieden hebben van teen krullende symfonieën met een macaber randje tot een solo die je nekharen overeind doen staan.

Mystic Circle brengt een solide en vermakelijk vervolg met 'Erzdämon' die je terug katapulteert naar de jaren 90. Het vroegere imago van de band begint toch meer en meer te vervagen dankzij de recentere albums. Wie houdt van agressie in harmonie met symfonie dat baad in blast beats en sinistere riffs kan zijn dorst lessen met dit album.

1. Erzdämon (part I)
  2. From Hell
  3. Unholy Trinity