Review Nervosa - Perpetual Chaos

8

Artiest: Nervosa

Album: Perpetual Chaos

Genre: Thrash Metal

Label: Napalm Record

Nervosa 2.0 is brutal!

Toegegeven, wij moesten even slikken toen we vernamen dat zangeres/bassiste Fernanda Lira en drumster Luana Dametto de band verlieten. Wij houden na hun passage op Antwerp Metal Fest (2017) namelijk goede herinneringen over aan Nervosa en zeker aan zangeres Lira!

Founding member en enig overgebleven lid Prika Amaral bleef echter niet bij de pakken zitten en voor er goed en wel een persmededeling over de split was, had zij zich omringd met een volledig nieuwe band. Ze moet gedacht hebben dat een kwartet beter werkt dan een trio, want ze haalde er drie nieuwe dames bij. Als nieuwe frontvrouw werd Diva Satanica van Bloodhunter voorgesteld! Mia Wallace (ooit nog bij Abbath) werd de nieuwe bassiste en Eleni Nota werd weggeplukt bij (het voor mij onbekende) Lightfold om achter de drums plaats te nemen. En zo verandert Nervosa van een Braziliaans trio, naar een Braziliaans- Grieks- Spaans-Italiaans kwartet!

Prika Amaral had echter niet stilgezeten de laatste maanden, want nog geen 9 maanden na de split werd Perpetual Chaos boven de doopvont gehouden! 13 gloednieuwe tracks goed voor drie kwartier stevige thrash-death metal! Napalm Records behield het vertrouwen in de band en ook producer Martin Furia, (die we allemaal kennen van o.a. Bark en Furia) nam opnieuw de productie voor zijn rekening.

Dat de dames elkaar nog nooit in het echt gezien hadden, laat staan samen lijfelijk gerepeteerd hebben is echter nergens te bespeuren op het album van Nervosa 2.0; Furia levert hier voortreffelijk werk, maar dat kan uiteraard ook liggen aan het feit dat de dames zelf ook op hoog niveau acteren! Vergis u niet, er is geen stijlbreuk, deze ‘doorstart’ is gewoon een verderzetting van wat er al was. Je kan zelfs spreken van een volgende stap, want- met alle respect voor de vorige leden - dit is een steengoed Nervosa album met lekkere, agressieve death-speed-thrash metal! De stemkleur van Diva mag dan anders zijn dan die van Lira, het blijft even angstaanjagend! En indien je de stem niet beangstigend genoeg vindt dan zullen sommige teksten (als je ze kan verstaan, I dare you) je wel bij de keel grijpen. Nervosa schuwt namelijk politieke gevoelig thema’s niet. Moord, zelfmoord, dierenmishandeling, het gebrek aan empathie in de maatschappij, maar dus vooral moord en soortgelijk bloedvergieten, wat had u anders gedacht bij death metal!!

Het album schiet verschroeiend uit de startblokken met Venomous! De weinige haren op mijn hoofd schrokken zich een hoedje van de openingsscream, om nog maar te zwijgen van het heerlijke drumgeroffel!  Wat een tempo!  Prika tovert ook heerlijk (nooit te lange, noch vervelende) solo’s uit haar gitaar. Over Guided By Evil gaan we kort zijn, want de fans kennen deze track reeds lang van de videoclip die ze eerder lanceerden. Zoals al gezegd, wordt er op hoog niveau gemusiceerd. Luister maar eens naar de heerlijke blast beats en tempowisselingen op People Of The Abyss. De breaks op het einde van Perpetual Chaos smaken mij ook voortreffelijk.

Uiteraard dient elke zichzelf respecterend band een gastmuzikant uit te nodigen op zijn of haar nieuwe album, alsook Nervosa! Of de bijdrages van Guilherme Miranda (Entombed A.D.) tijdens Until The Very End, die van Schmier (Destruction) op Genocidal Command en Erik "AK" Knutson (Flotsam & Jetsam) op Rebel Soul een échte meerwaarde zijn, durven wij te betwijfelen. Wij zien een gemiste kans om een volledig vrouwelijk album op de markt te brengen. Als we dan toch één van de drie moeten kiezen, dan wint Knutson met vlag en wimpel! Commercieel gezien zal dit uiteraard dan weer wel geen windeieren leggen!
Nervosa 2.0 heeft niemand nodig om geweldig te klinken, zelfs niet wanneer ze op Kings of Domination wat gas terugnemen. Waar de dames snelheid afnemen, voegen ze dreiging toe aan een heerlijke rif, waar menig nekspieren live op geteisterd zullen worden! De diversiteit tussen de verschillende tracks is ongetwijfeld een meerwaarde voor dit voortreffelijke album. Daar waar een split en een geforceerde doorstart soms nefast is voor een band, is dit voor Nervosa 2.0 zeker niet van tel. Nu maar hopen dat ze dit niveau kunnen blijven aanhouden en dat we dit snel live mogen aanschouwen!
Als dit is wat Prika Amaral uit haar pen en gitaar tovert na een split, kijken wij feitelijk uit naar de volgende split!

1. Venomous
  2. Guided By Evil