Review The Night Flight Orchestra - Aeromantic

9.5
Uw beoordeling: 9.5

Artiest: The Night Flight Orchestra

Album: Aeromanitc

Genre: Melodic Rock

"Maar dit is begot popmuziek...?!? Inderdaad, maar dan wel GOEDE popmuziek! Gemaakt door èchte muzikanten op èchte instrumenten"

WAARSCHUWING! Dit wordt geen gewone neutrale albumvoorstelling. Ik moet u namelijk bekennen dat ik mijzelf zonder enige schaamte als The Night Flight Orchestra fan durf te uiten. Anno 2020 moet de wereld daar maar klaar voor zijn vind ik en anders heeft de wereld een probleem, nèm! De verklaring is simpel, NFO maakt popmuziek zoals die eind jaren zeventig begin jaren tachtig nog op de radio te horen was, gemaakt door echte mensen op echte instrumenten. En laat dat nu net de tijd zijn geweest dat ik De Radio begon te ontdekken. Ik kende natuurlijk nog geen r€€t van muziek en net daardoor luisterde ik er volledig onbevangen naar en bezorgde het mij die onschuldige gelukzaligheid. Een gevoel dat Aeromantics moeiteloos opnieuw oproept.

Met intussen vijf albums op hun conto hebben de heren van deze drang naar nostalgie stilaan een volledig eigen geluid weten te ontwikkelen. Maar ook hun uitstraling ontwikkelt zich album na album. De vorige twee platen klonken nog als de ideale soundtrack voor een intergalactische roadtrip. Op Aeromantic keren ze terug naar de aarde en wordt er nostalgisch teruggedacht aan de romantische tijd van de commerciële luchtvaart. Denk aan glimlachende stewardessen in kraaknette strakke pakjes en stoere piloten met een foute snor en dito zonnebril.

Toch is Aeromantics alles behalve platte camp. Single Transmissions bewijst dat je zelfs op een dreunende discobeat een geweldige song kunt bouwen met zelfs plaats voor een viool erin. Vanaf de openingstonen van Servants of the Air tot de laatste noten van City Lights and Moonbeams zult u trouwens merken dat dit album uw voeten en daarmee samenhangend uw hele lijf zullen willen bewegen. Doe uzelf een plezier en vecht er aub niet tegen!

NFO staat mijlenver van het geluid dat we kennen van de ‘hoofdbands’ van de leden Björn Strid en David Andersson (Soilwork) en Sharlee D’Angelo (Arch Enemy) en dat maakt het net zo’n leuke speeltuin voor deze heren. Maar na 5 albums mogen we dit toch echt niet (meer) als een zijprojectje beschouwen.

1. Servants of the Air
  2. Divinyls
  3. If Tonight is Our Only Chance