Review Philosophobia - Philosophobia

9

Artiest:Philosophobia

Album: Philosophobia

Genre: Progressive Metal

Label: Sensory Records

"Vijftien jaar na start van superband, is er eindelijk het superdebuut!"

Philosophobia: angst voor het bestuderen van kennis, goed- of fout-waarden. Een idee dat zo ingaat tegen het typische progressieve metal gedachtegoed, anderzijds speelt het ook in op bepaalde stagnerende stromingen van progressive metal. Tot zover de theoretische uitleg, tijd voor ons te concentreren op de gelijknamige band.

In 2007 zaten Andreas Ballnus en Alex Landenburg (Kamelot, Cyhra, Mekong Delta) samen in de SU2 Studios in Duitsland om enkele demosongs op te nemen voor een prog-metal conceptalbum dat Andreas de afgelopen maanden had geschreven. Kort daarna voegde Alex zich bij Annihilator als hun toerende drummer, terwijl Andreas de gitarist werd van voormalig Iron Maiden-zanger Paul DiAnno. Beiden toeren al jaren de wereld rond. Dus helaas hebben ze hun profavontuur moeten uitstellen wegens tijdgebrek.

In 2018 kwam Andreas in contact met Kristoffer Gildenlöw en werden al snel vrienden. Toen Kristoffer de demo's hoorde, werd hij weggeblazen door de kwaliteit van de nummers! Met Kristoffer aan boord, die enorme ervaring heeft met opnemen en een reizende muzikant is met het Zweedse progressieve metalvlaggenschip Pain of Salvation, de Nederlandse progressieve rocklegendes Kayak en vele anderen, was het tijd om Philosophobia nieuw leven in te blazen en terug te keren naar de studio.

Aangevuld door Alex z'n vriend en toetsenist Tobias Weißgerber en zanger Domenik Papaemmanouil van de Griekse proggers Wastefall, begonnen de opnames voor hun debuutalbum in 2020. Alex en Andy gingen terug naar de SU2 Studios en namen negen nummers op, waarvan er acht op het album kwamen. Van die acht zijn er zes tracks die nog dateerden uit 2007. Samen met opnametechnicus en producer Phil Hillen (Powerwolf, Kamelot, Alyssa White-Gluz en vele anderen) nam Philosophobia een uur durende prog metalalbum op, van stille deuntjes tot heavy prog metaltracks tot instrumentaal artistieke achtbaanritten.

Opener Thorn in Your Pride meent met zijn negen minuten en zesentwintig seconden al een flinke hap uit dat uur. De intro van ruim vier minuten is op zich al een prachtig staaltje prog, waarna de vocalen het alleen maar naar een hogere dimensie sturen. Damion Wilson(Threshold, Headspace) mag op I Am de vocalen voor zich nemen. Time To Breathe is een unieke combinatie van prog meets NWOBHM. Vooral naar het einde toe krijgen we gitaarrifs die terug aan die periode doen terugdenken. Halverwege is met Between The Pines een rustpauze aangebroken. Piano en een droevige gitaarsolo maken het geheel een beetje somber.

As Light Ceased To Exist gaat introgewijs nog even door op dit treurige, maar al snel wordt het tempo opgedreven en krijgen we terug het fantastische progressieve metaalgeluid terug te horen. Een geluid dat bij Thirteen Years Of Silence wordt doorgetrokken en het progressieve nog een versnelling bijschakelt. Dit volledig instrumentale nummer heeft een toepasselijke titel meegekregen. Dertien jaar is exact de periode tussen het schrijven en het opnemen van dit album (2007 – 2020) waarna het nog eens een dikke twee jaar duurde voor het verscheen. Voices Unheard is een stevige rocker met een zachtere passage in het midden en terug een zwaarder einde. Afsluiter Within My Open Eyes zouden we kunnen omschrijven als een semi ballade al is dit in de prog niet echt toepasselijk omdat dit genre altijd al gebruik maakt van rustiger momenten gecombineerd met zwaardere passages.

Misschien mede door de inbreng van Kristoffer Gildenlöw leunt dit album zeer dicht aan bij zijn voormalige band (en broer van frontman Daniël) Pain Of Salvation. Wat op zich helemaal niet fout is, integendeel. Een album van hoog niveau en een band bestaande uit muzikanten van absolute waarde en uitzonderlijke techniek, bedreven in het creëren van langdurige, uitgebreide tracks met een verfijnd geluid. Fans van Pain Of Salvation, Dream Theater en Threshold gaan hier zeker van smullen.

1. Thorn In Your Pride
  2. I Am
  3. Time To Breathe