Review Poseydon - Masterpiece

Nog geen stemmen

Artiest: Poseydon

Album: Masterpiece

Genre: Thrash/Death metal

Label: Eigen beheer

Score: 85/100

Thrash en death metal van eigen bodem. Poseydon werd in 1992 opgericht. Enkele jaren later werd het nummer Thief of Dreams opgenomen in Lokeren in de Midas studio, dit nummer verscheen op een compilatie album dat werd uitgebracht door Tessa Records. Dit was de eerste grote mijlpaal voor deze Belgische band. Het duurde zes jaar voordat Poseydon een demo opnam. Deze demo werd zeer enthousiast onthaald door de Belgische metalscene maar ze kregen niet altijd het succes dat ze verdienden, ook al werden er altijd geweldige live shows gegeven met steeds veel energie van de aanwezige fans. Hierna echter werd het ineens stil en hoorden we niets meer van Poseydon. Ondertussen was Alain De block, de gitarist en oprichter, ook bezig met de oprichting van de female fronted band Everglow, ook hier vonden we enkele Poseydon leden terug. Rond 2006 werd er dan toch nieuw leven geblazen in deze thrash metalband door zowel de oude als nieuwe leden. De volgende volwaardige release volgde in 2010, de EP 'Cold World'.

De vraag is natuurlijk welke invloeden de ledenwissels op Poseydon gehad hebben. Met opnieuw enkele wissels binnen de band maakten ze het nieuwe album 'Masterpiece (In The Mind Of A Serial Killer)'. Openen doet het album met Classified. Dit is de thrash metal dat Poseydon op de kaart zette. Het volgende nummer is Masterpiece. Aangezien dit ook de titeltrack is verwacht men hier natuurlijk meer van en aan de verwachting wordt ruimschoots voldaan. Bij het beluisteren van dit nummer kan je niet anders dan mee headbangen. De solo die we hier te horen krijgen is subliem. Realm Of The Death brengt thrash metal en death metal nog meer samen dan de vorige nummers. Dit nummer bevat snelle zware riffs gevolgd door een korte maar brute solo. Dit is zonder twijfel een hoogtepunt op het album maar ook in de geschiedenis van de band. Wees er maar zeker van dat Realm Of The Death op ieder optreden voor de nodige moshpits zorgt!

Als je een rustigere intro zoekt dan verwijzen we graag naar Blind Faith. Deze sfeer slaat al snel om en we krijgen rauwe thrash metal die je omver blaast. Het tempo ligt bij de intro van Pre-Emptive Strike niet zo hoog. Hierna wordt het tempo op een zeer korte periode een stuk hoger gelegd. Een ander nummer dat een eervolle vermelding krijgt is Tortured Shadows. Dit is het enige instrumentale stuk dat we op het album terugvinden. Dit zorgt voor de nodige afwisseling en laat de luisteraar even terug op zijn positieven komen want ondertussen hebben we al veel kunnen headbangen op de vorige 7 nummers. Dit nummer brengt een duistere vibe met zich mee. Afsluiten met Innocent Blood is een goede keuze. Deze track is ook een beetje een samenvatting van dit album.

Het album 'Masterpiece' zou wel eens het beste album kunnen zijn dat Poseydon afgeleverd heeft tot nu toe. Deze band heeft nu weer nieuw materiaal dat er zeker voor zorgt dat er een reeks nieuwe optredens gegeven gaan worden in zowel het binnenland als het buitenland! Poseydon heeft het genre niet opnieuw heruitgevonden of brengt veel vernieuwing toe maar dit is een plaat waar de thrash metal liefhebber zeer gelukkig mee kan zijn.

1. Classified
  2. Masterpiece
  3. Realm Of The Dead