Review Primal Fear - Metal Commando

8

Artiest: Primal Fear

Album: Metal Commando

Genre: Heavy metal

"Primal Fear levert een puik album af en toont dat ze na al die jaren nog heel wat in hun mars hebben"

Oktober 1997, zanger Ralf Scheepers & Mat Sinner, ondertussen gekend in de Duitse heavy metal scene, beslissen om samen een band op te richten. Tegen het einde van het jaar werd er een contract getekend met Nuclear Blast Records en het debuutalbum Primal Fear werd begin 1998 uitgebracht. In 2006 verliet de band tot ieders verbazing Nuclear Blast Records en tekenden ze een long-term contract bij Frontiers Records. Als een laatste gift bracht Nuclear een compilatie cd uit met de beste Primal Fear songs genaamd Metal is Forever. De samenwerking met Frontiers Records kwam ook tot een eind en in 2020 sloten ze zich opnieuw aan bij Nuclear Blast, met als nieuw wapenfeit Metal Commando.

Het eerste nummer op het album is er al direct eentje om u tegen te zeggen. I Am Alive opent met een zalige riff en doet ons al direct watertanden naar de rest van het album. Primal Fear krijgt ook soms het label van speed metal band opgelegd maar dat is niet altijd aan de orde, Along Came The Devil is daar een voorbeeld van. Ook de riffs die we luidkeels mee zullen brullen tijdens live concerten zijn aanwezig op het album, hierbij verwijzen we naar Hear Me Calling en zeker naar Raise Your Fists.  Met I Will Be Gone maken we kennis met de rustige kant van deze heavy metal band. Voor de liefhebbers van brullende gitaren zijn My Name Is Fear, Howl of the Banshee en Afterlife enkelen die we niet snel zullen vergeten. De snelle riffs en snelle solo is hier het succesingrediënt. We sluiten af met Infinity, een nummertje dat maar liefst een kleine 13 minuten in beslag neemt. Vaak verveelt zoiets snel maar dat is hier zeker niet aan de orde. Er zijn zowel snelle als trage passages, riffs die ons doen meebrullen en anderen die ons het zwijgen opleggen, akoestische gitaarstukken en snelle, brute delen. Kort samengevat: voor ieder wat wils.

2020 was een jaar met veel tegenslagen maar ook met wat lichtpuntjes. Metal Commando is hier eentje van... Ze halen inspiratie uit bands als Judas Priest en Accept maar door het gebruik van drie gitaristen klinken de nummers voller. Deze muzikanten weten waar ze mee bezig zijn en de rijke ervaring die ze hebben zorgt ervoor dat Metal Commando een album is waar we nog lang plezier van zullen hebben.

1. I Am Alive
  2. Along Came The Devil
  3. Halo