Review Prospekt - The Illuminated Sky

8

Artiest: Prospekt

Album: The Illuminated Sky

Genre: Progressive Metal

Label: The Laser's Edge

Prospekt bracht deze zomer hun tweede album The Illuminated Sky uit. Wat kan je verwachten? Een stevige brok progressive metal.

In 2013 verscheen hun debuut The Colourless Sunrise dat alvast goed ontvangen werd. Met The Illuminated Sky doen ze daar nog een schep bovenop. Prospekt biedt niet alleen liefhebbers van progressive iets aan, ook power metal fans zullen zich hierin kunnen vinden. De uptempo songs geven een extra dimensie aan de standaard prog metal. Wie nog steeds sceptisch is, moet ook weten dat gitarist Greg Howe en Marc Hudson (Dragonforce) ook een bijdrage leveren aan het album.

Laten we het over de bezetting hebben. Prospekt is gestart in 2008 maar heeft ondertussen al twee zangers gehad. De nieuwe frontman van dienst is Michael Morris, die een hoge stem heeft met een groot bereik. Dat hoor je in zowat elke song terugkomen. Verder staat de muziek centraal. Prospekt legt hier de nadruk op, gesofisticeerde melodieën waarin gitaar, keyboard en drum naadloos elkaar aanvullen.

Ex Nihilo trapt het album af en meteen krijg je een soundtrack achtig gevoel. De muziek neemt je mee naar een andere wereld. Het gaat over in de titeltrack waar we de eerste indrukwekkende melodieën en de sterke stem van Morris horen. Er wordt afgewisseld tussen pure prog werkstukken en muziek waar het gaspedaal wordt ingedrukt, zoals In The Shadows of the Earth. Overal zijn invloeden van Symphony X en Dream Theater te horen, om maar een voorbeeld te geven van hoe Prospekt vergelijkbaar klinkt. Een groot pluspunt aan het album is dat het steeds beter wordt naarmate je meer luistert. Voer voor fans van bovengenoemde bands en genres.

1. Ex Nihilo
2. The Illuminated Sky
3. Titan