Review Pure Reason Revolution - Eupnea

9

Artiest: Pure Reason Revolution

Album: Eupnea

Genre: Progressive Rock

Label: InsideOut Music

"Wat een come-back van Chloë en Jon! Heavy progressive rock van hoog niveau!"

Na een breuk van 10 jaar sloegen Chloë Alper en Jon Courtney, de twee protagonisten van het Britse Pure Reason Revolution, de handen terug in elkaar. Het resultaat is dit killer-album, waarbij wordt teruggegrepen naar de succesformule van hun debuut The Dark Third. De elektronische zijsprongetjes van de laatste albums hebben ze achterwege gelaten. In de plaats komt een verbluffende mix van progressieve rock, postrock en zelfs grunge. De Floydiaanse intro gevolgd door een wall of sound, herinnerend aan de beste Muse, illustreert onmiddellijk de signatuur van de groep: wilde gitaarriffs, pompende drums en harmonieuze samenzang. De eerste vrijgegeven song Silent Genesis heeft duidelijk invloeden van The Alan Parsons Project en Echoes (Pink Floyd), maar na 3 minuten worden alle registers opengetrokken. Verwacht geen technisch geneuzel of ellenlange solo’s, maar schitterende composities met de klemtoon op sfeerzetting.

De zang is over het hele album uitstekend, maar vooral Chloë is op dit gebied met haar engelenstem de spilfiguur. Door de samenzang en de atmosferische passages moet je soms aan Anathema denken, maar de agressieve uithalen en dreigende riffs maken het toch nog interessanter. De energieke drumpartijen maken een onmisbaar deel uit van de sound en zijn in handen van de ervaren Geoff Dugmore, die ooit actief was bij Killing Joke. De titelsong vat het nog eens allemaal samen. Het is onmogelijk om in een toestand van eupnea (rustige ademhaling) te blijven, wanneer de groep zijn duivels ontbindt bij het produceren van deze schitterende muziek. Dit is pure klasse!

1. New Obsession
  2. Silent Genesis
  3. Maelstrom