Review Queensrÿche - The Verdict

8

Artiest: Queensrÿche

Album: The Verdict

Genre: Progressive Metal

Queensrÿche blijven vergelijken met hun glorieperiode heeft niet veel zin. Daarvoor is er in deze band al teveel gebeurd. Denk maar aan de strijd met Goeff Tate over de groepsnaam (die in het voordeel van de huidige band was en nadeel van Tate). Gitaristen die elkaar opvolgden en onlangs nog het vertrek van drummer Scott Rockenfield.

Daarom heeft leadvocalist  Todd La Torre (die een ervaren en begaafd drummer is) dan maar besloten om in de studio zelf de drumpartijen voor zijn rekening te nemen. Op de vorige 2 albums waren de drumpatronen sowieso al van La Torre's hand. The Verdict is dan ook iets progressiever en sneller dan de vorige albums maar verschillende nummers doen toch een beetje denken aan het verleden.

Zo zou Inner Unrest op Rage For Order uit 1986 hebben kunnen staan of Launder The Conscience op Operation: Mindcrime uit 1988. Een nummer waar alle registers open worden getrokken, ritmische drums en tempowisselingen en vooral met veel overgave gezongen. Dark Reverie zou dan een vergeten nummer kunnen zijn van The Warning uit 1984. Deze song is een powerballade met op het einde mooie tweestemmige gitaren. Sommige teksten hebben een politiek tintje zoals de opener van dit album, Blood Of The Levant, die handelt over de opstand in Syrië. Andere nummers zoals Bent is dan een opsomming van foute zaken.

Man In The Machine is een krachtige song en klinkt vlot in het gehoor (wat interessant is voor een nummer dat als single naar voren geschoven wordt). In het voorjaar gaat Queensrÿche een Amerikaanse tournee doen met Faith Warnings en Light Years zou een nummer van deze groep kunnen zijn, zelfs de vocalen klinken zoals Faith's frontman Ray Alder.

The Verdict is terug geproduceerd door Chris "Zeus" Harris (Hatebreed, Rob Zombie) en is goed voor een  45 minuten aan puur progressief en stevig luisterplezier van een topband die al in zijn hele lopbaan meer dan 20 miljoen albums verkocht heeft. Queensrÿche is trouwens deze zomer te zien op enkele Europese festivals zoals W.O.A en Alcatraz Hard Rock & Metal Festval

1. Blood Of The Levant
  2. Man The Machine
  3. Light Years