Review Radio Moscow - New Beginnings

8

Artiest: Radio Moscow

Album: New Beginnings

Genre: Bluesy Hard Rock

Hun zesde album alweer! Het trio uit Story City, Iowa (Amerika dus) heeft sinds hun ontstaan in 2013 niet veel stil gezeten. Radio Moscow is een hardrockband vol psychedelische invloeden en een klank die perfect als ‘old-school’ te beschrijven is. Doorheen de jaren zijn ze telkens iets logger gaan klinken, wat op dit album niet anders is. Qua sound sluit New Beginnings het meest aan bij zijn voorganger Magical Dirt, dat over het algemeen goed werd onthaald.

Zodra de plaat begint te spelen heb je er alle vertrouwen in dat dit een album wordt waarvan je de volgende jaren nog heel regelmatig kan genieten. Leuke riffs, aanstekelijke drums en lekker rauwe zang met toch de nodige feel. Hoewel dit eerste nummer, net zoals de cd, New Beginnings noemt lijkt het toch helemaal niet of de band opnieuw is begonnen. Bedoelen ze misschien een nieuw begin op een hoger niveau?  Ook in het eerste nummer wordt al gespeeld met het stereo gegeven. Hierdoor krijg je het gevoel dat de muziek je multidimensioneel benaderd.

De effecten die op de zang gebruikt worden geven het een ietwat dromerige, low-fi beleving, die perfect in het plaatje past. Dit is iets dat de mannen van Radio Moscow op hun vorige album ook reeds deden. Ze hebben op New Beginnings ten opzichte van hun eerste album minder, maar nog steeds voldoende, Hendrix-vibe, en meer invloeden die richting de beginjaren van heavy metal gaan. Denk hierbij aan Blue Cheer. Een band die de meeste liefhebbers van het genre toch bekend in de oren zal klinken. Met de nodige wah-activiteit en hier en daar een vettige klinkende, overstuurde mondharmonica kan je je nu wel stilaan een beeld vormen van het album.

New Beginnings, Last To Know en Woodrose Morning zijn de drie nummers die je zeker zou moeten beluisteren om een korte samenvatting van het album te krijgen. Dit laatste zijnde het meest psychedelische nummer dat op New Beginnings te vinden is, en overigens ook volledig instrumentaal.

Wij zijn alleszins uiterst tevreden met wat we te horen kregen. Een album dat staat als een rots, bangelijk klinkt, je meeneemt en op geen enkel punt gaat vervelen! Radio Moscow klinkt hier als een volwassen versie van zichzelf in vergelijking met hun eerste album, en als een gerijpte versie van de vorige plaat. We hopen dus uiteraard dat deze jongens ons land binnenkort aandoen zodat we dit geweldige trio live aan het werk kunnen zien.

1. New Beginnings
  2. Deciever
  3. Woodrose Morning