Review Rev Theory - The Revelation

Nog geen stemmen

Artiest: Rev Theory

Album: The Revelation

Genre: Rock

Label: Another Century

Score: 70/100

Rev Theory, vroeger bekend als Revelation Theory ontstond in Amerika in 2002. De bekendheid van deze rock/nu-metal band vloog de hoogte in eenmaal de gekende tv serie Blue Mountain State de populaire song Hell Yeah gebruikte in het begin van iedere episode.

De grote doorbraak voor Rev Theory kwam er in 2007 toen er getourd werd met Hinder, Papa Roach en Buckcherry. Hierna werd een deal bij Interscope Records getekend waarna ook het tweede album 'Light It Up' uit kwam. Dit is ook de periode dat de naamswijziging bepaald werd. Songs van dit album werden gebruikt in Madden NFL, WWE, NHL, Guitar Hero en zoveel meer. Er was zelfs een episode in Blue Mountain State waar het nummer Hell Yeah live gespeeld werd door de band op een feestje. Na een zeer goed album ging deze band op tournee met onder andere Theory of a Deadman, Seether, Breaking Benjamin, Avenged Sevenfold en nog vele anderen. Dit was het begin van wat iets moois kon zijn.

Sinds 2012 werd een EP gemaakt maar het bleef stil in verband met nieuwe muziek tot men in 2014 liet weten dat een nieuw album in de maak was. 2016 werd dus het jaar dat het album 'The Revelation' uitgebracht werd. We beginnen met een sneller hardrock nummer genaamd Guns. Het doet een beetje denken aan een Three Days Grace nummer. We gaan verder met We Own The Night. Waar het vorig nummer steviger was krijgen we nu meer een rock vibe met een refrein dat makkelijk blijft hangen. Vooral de tweede stem die we geregeld op de achtergrond horen terugkomen in combinatie met enkele simpele maar leuke en catchy gitaarlijnen zorgt voor een aangenaam nummer. Red Light Queen neemt ons terug mee naar het hard rock gedeelte. Dit is zo een nummer dat het live zeer goed gaat doen. Voor een merkwaardige solo komen we aan bij Killing Kind. Een rustige rock song waar we het refrein rustig op kunnen mee neuriën. Blow It Up brengt ons die hard rock sfeer die we willen horen als we naar Rev Theory willen luisteren. De stevige gitaren met de vele effecten zorgen ervoor dat dit zeker een van de sterkhouders is op dit album. We gaan verder met Lessons. Geen slap gedoe meer, het is tijd voor wat stevige hardrock/metal. Net wanneer we in de goede mood zijn komen we weer terug met de beide benen op de grond. Other Side breekt de sfeer een beetje. Dit is een nummer dat traag begint en opbouwt naar een hoogtepuntje. Candle Burns lijkt een saai nummer te worden maar het refrein kan ons nog net overtuigen dat dit niet zomaar een simpel rock nummertje is. Deze sing along song mocht wel wat zwaarder zijn naar de smaak van de metal liefhebber. We krijgen tussenin enkele zwaardere stukken maar of dit genoeg is om onze honger te stillen moet je zelf bepalen.

Op instrumentaal gebied lijken de meeste nummers redelijk simpel. Dit album had veel potentieel maar vele nummers zijn gewoon te soft en te rustig. Als we aan Rev Theory denken dan denken we aan de populaire songs zoals Hell Yeah en Light It Up en de nummers My Killers en Lesson liggen in deze lijn maar de rest valt er grotendeels buiten. 'The Revelation' kon spijtig genoeg niet voldoen aan de verwachtingen. Een tip voor deze band, ga terug naar de muziek die we terug vinden op de vorige albums, en vooral het album 'Light It Up' was een zeer goed album. De doorsnee rock fan zal hier zijn smaak wel in vinden maar de hardrock en nu-metal fan zal een beetje op zijn honger blijven zitten. Toch is dit zeker geen slecht album. Sommige nummers steken er met kop en schouders boven uit terwijl je jezelf erop betrapt dat je andere nummers na enkele keren aan het mee neuriën bent. We hadden gewoon een zwaarder album verwacht wat we in het verleden te horen kregen. Ik hoop dat we binnen de twee jaar een nieuw album van Rev Theory mogen verwelkomen dat ons wel de goede zware hardrock brengt!

1. Guns
  2. We own the night
  3. Red light queen