Review Rings Of Saturn - Ultu Ulla

6.5
Uw beoordeling: 6.5

Artiest: Rings Of Saturn

Album: Ultu Ulla

Genre: Deathcore

Een deathcore band geïnspireerd door buitenaardse wezens en ruimtelijke thema's, wat kunnen we daar van verwachten? Meermaals werden de wenkbrauwen gefronst tijdens het beluisteren van 'Ultu Ulla', het nieuwste album van Rings Of Saturn. De stijl van de band wordt omschreven als technical deathmetal en dat is nog zacht uitgedrukt.

Het uiterst technische en progressief aandoende gitaarspel overvalt je al meteen bij opener Servant Of This Sentience, gooi daar de synthesizer bij en de ruimtereis kan beginnen. De vocals van Ian Bearer switchen van bulderende grunts naar ijselijke screams terwijl de rest van de band voor de muzikale ondersteuning zorgt. De opener smaakt alvast naar meer. Parallel Shift geeft je een trap onder de kont aan de snelheid dat een raket de ruimte in wordt gestuurd, minder druk aanvoelend dan de opener maar de technische aspecten vliegen ons nog steeds om de oren. Niet echt een album om thuis rustig in de zetel naar te luisteren maar dat is wel bij meer deathcore albums het geval. Dit is muziek om op te beuken, springen en moshen.

Met Unhallowed gooit de band er een speelse instrumentale track tussen die de aanzet geeft naar Immemorial Essence. Je gehoorgangen worden zodanig overvallen door verschillende geluiden dat het even duurt vooraleer je beseft waarnaar je aan het luisteren bent. Deze track klinkt als een ware buitenaardse invasie. De band raast lekker verder met The Relic dat als een meteorietenstorm rond je oren raast, net zoals het dreunende Margidda. Voor enkele nummers is dit album best nog genietbaar maar de drukke, technische sound begint toch stillaan zijn tol te eisen. Intensief is nog een understatement als je zou vragen om de sfeer van de tracks te omschrijven in één woord. De intro van Harvest zorgt weer even voor een grappige noot alvorens alle geweld weer losbarst en je weer wordt achterover geblazen.

Het langste nummer op dit album is The Macrocosm en is deze ruim 6 minuten durende track worden we overspoeld door verschillende stijlen. Akoestisch, progressief, deathcore en klassieke heavy metal, dit alles vind je wel terug is deze instrumentale knaller. Prognosis Confirmed brengt je dan weer met je voeten op de grond na de zweverige voorganger, al is het met de thema's van de band rekening houdend relatief of je echt op de grond staat met je voeten. De ruimtereis komt ten einde met Inadequate en hoewel de landing rustig wordt ingezet met akoestische gitaren en piano wordt ons ruimteschip toch brutaal aan grond gezet met bulderende grunts die de motoren overstemmen en gierende gitaren die harder krijsen dan de dichtgegooide remmen.

1. Servant Of This Sentience
  2. Parallel Shift
  3. Unhallowed