Review Scarved - Flashback

8

Artiest: Scarved

Album: Flashback

Genre: Hardrock

Label: Sleazy Rider Records

"Classic Rock van eigen bodem."

Scarved wordt in januari 2013 opgestart door zangeres Caro Verboven en gitarist Luc Van Dessel, samen met Wim Wouters op bas en Geert Marien op drums. In mei 2014 tekent de band een wereldwijde recorddeal bij het Griekse rock & metal label Sleaszy Rider Records en enkele maanden later komt hun eerste full album Dynamite op de markt. Het tweede album Lodestone volgt in mei 2017 Het derde album wordt gepland voor eind 2019, echter door omstandigheden worden zowel Geert als Wim genoodzaakt om de band vroegtijdig te verlaten. Een nieuwe ritmesectie wordt gevonden in Vincent De Laat op bas en Kjell De Raes op drums.

De geplande release van het derde album, Flashback, wordt aanvankelijk uitgesteld naar de zomer van 2020 maar de Covid-19 pandemie besliste er anders over. Uiteindelijk kunnen de opnamen begin 2021 worden afgerond en is de release van het derde album voorzien rond mei 2021.

Scarved is een female fronted rockband uit België, die zich muzikaal beweegt op de dunne lijn tussen rock en metal. Enerzijds geïnspireerd door de classic rock uit de jaren '70 en anderzijds door diverse stromingen in de hedendaagse rock en metal, brengt Scarved stevige hardrock. Inmiddels deelde ze al de affiche met o.a. Tygers Of Pan Tang, Doro, Symphony X, Ad Vandenberg ’s Moonkings, Nazareth, o/d Saxon, The Dead Daisies, Lee Aaron, e.a.

Flashback, tevens het tweede nummer op dit album, is een plaat die je terugcapulteerd naar de classic rock van de Amerikaanse bands uit de jaren '70-'80. Tevens laat deze titeltrack ons direct horen wat ze met die titel bedoelen. Voor wie fan is van Saxon gaat hier zeker zijn gading in vinden. Schizofrenic zou zomaar van een album Bon Jovi geplukt kunnen zijn. Poison Kiss is een heel energieke track die overloop van de passie en een onweerstaanbare groove heeft. Nog zo een track die overloopt van de energie en vooral ons een trip down memory lane bezorgd is Head Over Heels. Als grote fan van NWOBHM hoor ik hier direct het oudere werk van Judas Priest in.

Geen classic album zonder rustige nummers en ballades. Dus ook op Flashback. Daarom geen afbraak aan dit nummer want op Lost In Space wordt je getrakteerd op een sensueel klinkende Caro en laat Scarved zich ook eens van hun gevoelige kant horen. Volgende track, Lockdown, is zoals de titel laat vermoeden een nummer over de pandemie die er onder andere voor gezorgd heeft dat dit album bijna een jaar uitgesteld is moeten worden. Afsluiter Catch Me Offline zorgt nog een laatste maal voor een energiestoot die we ook nog kennen van die Amerikaanse hardrockbands uit vervlogen tijden. Om er maar een paar te noemen, Def Leppard, Whitesnake, ...

Wie fan is van NWOBHM en hun Amerikaanse tegenhangers is bij onze Belgen van Scarved zeker aan het juiste adres. Herkenbaar en toch hun eigen geluid.

1. Fly
  2. Flashback