Review Sepultura - SepulQuarta

7.5

Artiest: Sepultura

Album: SepulQuarta

Genre: Thrash Metal

"Green goes old school"

Toen het coronabeestje de wereld lamlegde, duurde het niet lang of menig artiest zocht een oplossing om zijn muziek toch nog tot bij de fans te brengen. Zo ook Sepultura. Zij startten een podcast waar zij bevriende artiesten op vroegen om een streepje te komen mee jammen. Dat resulteerde in verschillende (al dan niet geslaagde en verrassende) collaboraties. Deze collaboraties zijn uitgebracht op een album: SepulQuarta.

Laat mij duidelijk zijn: normaal geef ik geen scores aan compilatiealbums, dus staar u vooral niet blind op de 8 sterren die ik hierboven gaf. Wil dat zeggen dat dit een slecht plaatje is? Zeker niet. Alleen al het feit dat Derrick Green hier enkele klassiekers van voor zijn tijdperk inzingt, maakt het schijfje een luisterbeurt waard! Derrick Green is immers al dubbel zo lang Sepultura dan dat Max Cavalera dat ooit geweest is, hoog tijd deze man het respect te geven dat hij verdient! Beluister opener Territory een keertje. Dat David Ellefson, (ex-)bassist van Megadeth, hierop meespeelt is echter een voetnoot. Luister gewoon naar de vocalen van Green en geniet met grote G!

Het zou een zeer lange review worden om alle gasten te overlopen. Bekijk het lijstje zelf eens en haal er de interessantste voor jezelf uit. Kijk ook zeker naar de samenwerking die jou het leukst lijkt, want op YouTube circuleert van (bijna) elk nummer wel het podcastfilmpje.

Ik haal er hier alvast enkele tracks uit die ik het interessantst vind!

Eerst en vooral staat mijn all time favourite Sepultura nummer op dit schijfje, namelijk Slave New World. Bijdrage op dit nummer is van Matt Heafy van Trivium. Geweldige versie! Waarom? Ten eerste omdat Green hier duidelijk maakt dat de old school Sepultura tracks hem op het lijf geschreven zijn en ook de vocale inbreng van Heafy is écht een meerwaarde. Ten tweede wordt hier nogmaals bewezen, hetgeen ik al jaren verkondig: “een extra gitarist naast Kisser is een must! Het geeft Sepultura zo veel meer punch! Zowel live als op plaat.” Want hoe graag ik Sepultura ook live aan het werk zie, met “maar” één gitaar mist het altijd net dat!

Het volgende nummer dat ik eruit wil lichten is Mask, met als gast de multigetalenteerde Devin Townsend! Zijn unieke stemkleur en zijn onverderfelijke manier van gitaar spelen, maken dit nummer, naar mijn bescheiden mening, zelfs beter dan het origineel; maar oordeelt u vooral zelf! Ook de vocale bijdrage van Danko Jones valt bij mij erg in de smaak. Hij is één van de artiesten die je er zo uithaalt zonder dat je nog maar moet kijken wie de gastartiest is! Zijn stemgeluid is erg typerend en past zeker goed op dit plaatje.

Of er ook dames mee mogen spelen tijdens deze sessies? Ja hoor! In een furieuze versie van Hatred Aside mogen de immer sympathieke Fernanda Lira (ex-Nervosa, Crypta), de oogstrelende en oorteisterende Mayara Puertas (Torture Squad) én de ravissante Angélica Burns (Hatefulmurder) meebrullen, screamen en grunten!

Ooit zag ik Sepultura live Orgasmatron spelen. Pas later ontdekte ik dat dit een Motörhead cover was! Wanneer de heren dan Phil Campbell vragen om dit nummer mee te spelen op SepulQuarta, krijg ik op voorhand al kippenvel! Hoor je dan zo hard dat Cambell meespeelt? Misschien niet echt, maar je voelt de oude Motörheadsfeer en -vibe en je weet dat de geest van wijlen Mr. Kilmister ergens mee aan het brullen is!

Door het annuleren van de Europese optredens is deze plaat een fijn zoethoudertje, maar ik raad jullie aan zeker ook de video’s eens te bekijken, want het zijn ook zij die een meerwaarde geven aan deze nummers!

1. Territory (feat. David Ellefson)
  2. Cut Throat (feat. Scott Ian)
  3. Sepulnation (feat. Danko Jones)