Review Seven Kingdoms - Decennium

7.5

Artiest: Seven Kingdoms

Album: Decennium

Genre: Power Metal

Label: Napalm records

Seven Kingdoms uit Florida komt na lang wachten op de proppen met hun vierde studioalbum. Nadat eerder al een EP uitgebracht werd met enkele nummers, is het nu dus tijd voor een full length studioalbum. Ondertussen gaat het deze band voor de wind maar dat was niet altijd zo, zeker niet in de beginjaren. Er kwamen en gingen nogal veel bandleden maar na een tweetal jaar was er dan toch een stabielere line-up. Dit leverde hun een booking deal op bij Intromental Worldwide in 2009 waardoor ze later een platencontract kregen bij Nightmare Records. Later stonden ze ook op het prestigieuze ProgPower USA en mochten ze zelfs openen voor Blind Guardian tijdens de tournee door de USA en Canada. Natuurlijk kreeg de band hierdoor zeer veel extra aandacht. Een ander hoogtepunt uit de geschiedenis is zonder twijfel het optreden dat ze gaven op 70,000 Tons Of Metal Preparty.

Dat je als kleine band niet altijd de financiële middelen hebt om door te breken is vanzelfsprekend. Seven Kingdoms ging op zoek naar geld om de EP In The Walls te maken. Hiervoor deden ze beroep op de bekende site Kickstarter. Hier werd er maar liefst 12.000 dollar ingezameld. Aangezien dit goed ging besloten ze om dezelfde techniek toe te passen voor het nieuwe album genaamd Decennium. Dit trok de aandacht van Napalm Records waardoor ze ook hier een platencontract aangeboden kregen en ze gingen zelfs een stapje verder. Napalm Records bracht al het vorig werk van de band opnieuw uit.

Doorheen de jaren blijft Seven Kingdoms trouw aan eenzelfde formule, krachtige power metal onder leiding van een sterke frontvrouw. Met Stargazer wordt de toon al direct gezet. Een intro waar zelfs Sabaton trots op zou zijn. De krachtige stem van Sabrina neemt het over. Met Undying en In The Walls schakelen we nog een versnelling hoger. Waar we bij het vorige nummer af en toe de indruk kregen dat het tempo omlaag ging is hier niets van te merken. De meeslepende melodieën en rustige stem is wat we van de band verwachten en dit is dan ook wat we hier voorgeschoteld krijgen. Dit zijn zeer sterke nummers en behoort zelfs tot het beste wat de band tot nu toe uitgebracht heeft. Een Wah intro waar Kirk Hammett jaloers op zou zijn krijgen we te horen bij The Tale Of Deathface Ginny. Vooral de tegenstrijdigheid van de zware en snelle instrumentale lijnen met de hoge vocalen van Sabrina zorgen voor een aangenaam effect voor de luisteraar. We komen even terug op adem met Castles in the Snow. Hier mogen vooral de gitaristen laten horen wat ze kunnen en dit stelt allesbehalve teleur. Een mix tussen heavy en power metal. Kingslayer sluit mooi aan op het vorige en hier schiet het tempo weer de hoogte in. Er worden subtiel extra gitaar effecten gebruikt waardoor het nummer extra opgevuld wordt, een zeer leuke toevoeging. Hier bovenop wordt nog eens een solo gespeeld waar de gitaristen onder ons met een aandachtig oor naar zullen luisteren. Neverending, Hollow en Awakened From Nothing brengen ons niets nieuws en zijn zowat een combinatie van de vorige nummers met elementen van nummers uit de vorige albums. Dan vragen we ons natuurlijk af of dit ons gaat vervelen, dit is echter niet het geval. Het album is nog steeds boeiend en ieder nummer heeft wel iets unieks waardoor we niet zomaar een reeks van saaie nummers krijgen in dezelfde stijl.

Toegegeven, het eerste deel van het album is indrukwekkender en naarmate het einde zwakt het album wel af. Toch een dikke pluim naar de band voor de vooruitgang door de jaren. Na veel pechjaren lijkt het nu wel dat de goede jaren voor de deur staan. Met de komst van het Decennium album zal de internationale aandacht niet lang uitblijven. De meeslepende melodieën, geweldige gitaarsolo’s (denk hierbij aan Kingslayer en Hollow) en de stem van een sterke frontvrouw zorgen ervoor dat hier een zeer degelijk album afgeleverd werd.

1. Stargazer
  2. Undying
  3. In The Walls